تأثیر ظرفیت های امنیتی-سیاسی هیدروپلیتیک رودخانه های مرزی ایران و عراق بر پدافند غیر عامل غرب کشور (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
حوزههای تخصصی:
شماره صفحات:
۵ - ۳۷
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
اهداف: پژوهش حاضر تأثیرظرفیت های امنیتی-سیاسی هیدروپلیتیک رودخانه های مرزی ایران و عراق بر روی پدافند غیرعامل غرب کشور را با پارامترهای تأثیرگذار درروند کاهش تنش ها و شکل گیری همکاری ها بررسی کرده است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی با روش توصیفی - تحلیلی و رویکرد آمیخته انجام گرفته است. یافته ها: بهره برداری از مصاحبه ها، پرسشنامه ها و مطالعه منابع و ارزیابی شاخص ها و سپس تجزیه و تحلیل در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی آشکار می سازد که آمایش سرزمینی (توزیع جغرافیایی جمعیت، صنایع آب بر و ...) در توسعه پایدار نواحی مرزی ایران و عراق، تفسیر مشترک و تفاهم در حوضه های آبریز نواحی مرزی ایران و عراق و تشکیل اتاق مشترک پدافند غیرعامل در همسوسازی تدابیر و اقدامات حوضه های رودخانه ای مرزی دو کشور سبب و تکمیل کننده صلح و سازش به دور از هرگونه تنش می باشد. نتیجه گیری: دو کشور ایران و عراق بایستی با در نظر گرفتن اهداف هیدروپلیتیک خود، با تنظیم موافقت نامه های دو جانبه و چندجانبه، توسعه پایدار نواحی مرزی و هیدرودیپلماسی فعال به حل موضوع بپردازند و با تغییر در سبک زندگی سنتی مرزنشینان و تمرکزگرایی و آموزش های لازم و با برنامه ریزی مشترک، به حل این موضوع کمک کنند.The effect of the hydropolitical security capacities of the border rivers of Iran and Iraq on the passive defense of the west of the country
Purpose: The current research has investigated the impact of the hydropolitical security-political capacities of the border rivers of Iran and Iraq on the passive defense of the west of the country with the parameters influencing the process of reducing tensions and forming cooperation. Method: This applied research was conducted with a descriptive-analytical method and a mixed approach. Findings: The use of interviews, questionnaires and study of sources and evaluation of indicators and then analysis in two parts of descriptive and inferential statistics reveals that territorial planning (geographical distribution of population, water-bearing industries, etc.) in sustainable development. The border areas of Iran and Iraq, joint interpretation and understanding in the watersheds of the border areas of Iran and Iraq and the formation of a joint passive defense chamber in aligning the measures and actions of the border river basins of the two countries are the cause and complement of peace and reconciliation far from Any tension. Conclusion: The two countries of Iran and Iraq should solve the issue by considering their hydropolitical goals, by setting up bilateral and multilateral agreements, sustainable development of border areas and active hydro-diplomacy, and by changing the traditional lifestyle of the border dwellers and centralism and necessary training and Help to solve this issue with joint planning.







