بازطراحی نظام جبران خدمات مالی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نظام جبران خدمات مالی می تواند بر جذب، نگهداشت و پرورش کارکنان تاثیر زیادی بگذارد. اهمیت این نظام زمانی بیشتر مشخص می گردد که دیده می شود تقریبا بیشتر هزینه های سازمان صرف جبران خدمات می گردد. هدف این پژوهش بازطراحی نظام جبران خدمات مالی می باشد. این پژوهش به لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. جامعه آماری جهت مشخص شدن ابعاد و انواع جبران خدمات مالی تمامی مقالات و کتاب ها و نیز پایگاه های داده فارسی و انگلیسی می باشد که از بین آن ها 30مقاله جهت مرور نظام مند انتخاب گردیدند. براساس نتایج، ابعاد مربوط به جبران خدمات مالی در قالب 4 بعد مدل 4P در استاندارد 34000 طبقه بندی شدند، که این چهار بعد عبارت اند از: شغل، شخص، عملکرد و عضویت که عوامل مربوط به هر کدام نیز استخراج گردیدند. از سوی دیگر جبران خدمات مالی شامل دو دسته، جبران خدمات مالی مستقیم و مالی غیر مستقیم می گردد. در گام بعد انواع جبران خدمات مالی مستقیم و غیر مستقیم استخراج شده به ابعاد چهارگانه جبران خدمات مالی تخصیص یافت. در گام آخر ضمن بر طرف نمودن همپوشانی های ابعاد، دامنه امتیازات هر بعد مشخص شده و نظام جبران خدمات مالی بازطراحی گردید.Redesigning Financial Compensation System
                            
                                The financial compensation system can have a great impact on attracting, retaining, and developing employees. The importance of this system becomes more apparent when it is seen that almost most of the organization's expenses are spent on compensation. The aim of this research is to redesign the financial compensation system. This research is classified as applied research in terms of its purpose. The statistical population to determine the dimensions and types of financial compensation is all articles and books as well as Persian and English databases, from which 30 articles were selected for systematic review. Based on the results, the dimensions related to financial compensation were classified into the 4P model dimensions in the 34000 standard, which are: position, person, performance, and partnership, and the factors related to each were also extracted. On the other hand, financial compensation includes two categories, direct financial compensation and indirect financial compensation. In the next step, the types of direct and indirect financial compensation extracted were assigned to the four dimensions of financial compensation. In the final step, while eliminating the overlaps between dimensions, the range of points for each dimension was determined and the financial compensation system was redesigned.
                            
                        
                        






