تأثیر خوانایی گزارشگری مالی بر رابطه میان رفتارهای فرصت طلبانه مدیران شامل بیش اعتمادی و هموارسازی و مدیریت سود در واگرایی عقاید سرمایه گذاران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر در پی ردیابی تأثیر خوانایی گزارشگری مالی بر رابطه میان رفتارهای فرصت طلبانه مدیران شامل بیش اعتمادی و هموارسازی و مدیریت سود در واگرایی عقاید سرمایه گذاران است. روش: در راستای حصول به اهداف پژوهش اطلاعات نمونه ای مرکب از 124 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار که طبق الگوی حذف سیستماتیک انتخاب شده بودند برای یک دوره زمانی 10 ساله بین سال های 1392 الی 1401 گردآوری شد. جهت سنجش واگرایی عقاید سرمایه گذاران از مدل سیلوا و سرکوئرا (2021) استفاده شده است. یافته ها: نتایج آزمون فرضیه ها حاکی از آن است که هموار سازی سود، مدیریت سود و بیش اعتمادی مدیران، واگرایی عقاید سرمایه گذاران در بازار را افزایش می دهند. ضمن اینکه خوانایی گزارشگری مالی بر این روابط تأثیرگذار است. نتیجه گیری: با ارتقای خوانایی گزارش های مالی در نتیجه می توان گفت مدیریت سود تصنعی به صورت لازم و ملزوم این امر کاهش یافته و واگرایی عقاید کاهش خواهد یافت و همچنین با ارائه صورت های مالی با پیچیدگی کمتر مدیران مجبور به افشای کلیه نظرات خود بوده و بدین طریق شفافیت اطلاعات ارسالی به بازار افزایش خواهد یافت و در واقع با افزایش سطح کیفی اطلاعات خوانایی گزارشگری مالی می تواند بر پل ارتباطی میان مدیریت سود، هموارسازی سود و بیش اعتمادی مدیران با واگرایی عقاید سرمایه گذاران تأثیرگذار باشد.The Effect of Financial Reporting Readability on Relationship between Managers' Opportunistic Behaviors Including Overconfidence and Smoothing and Earnings Management in Divergence of Investors' Opinions
                            
                                 Objective: The present study aimed to trace the effect of financial reporting's readability on the relationship between managers' opportunistic behaviors, including overconfidence, smoothing and earnings management in the divergence of investors' opinions. Method: To achieve the study's objectives, a sample of 124 listed firms in the stock exchange was selected according to a systematic exclusion pattern, and it was collected for 10 years from 2013 to 2022. A linear multiple regression model was used to test the research hypotheses. To measure the divergence of investors' opinions, Silva and Serqueira's (2021) model and Jones adjusted model and earnings smoothing with the  LCLE index and overconfidence of managers with overinvestment model and Fog index were used to measure the readability of financial reporting. Results: The results of hypothesis testing indicated that earnings smoothing, earnings management and managers' overconfidence increase the divergence of investors' beliefs in the market. Moreover, the readability of financial reporting affects these relationships. Conclusion: By improving the readability of financial reports, the result can be said that artificial earnings management will be reduced as necessary and the divergence of beliefs will be reduced. Also, by providing less complex financial statements, managers will have to disclose all their opinions, thereby increasing the transparency of the information sent to the market. In fact, by increasing the quality of information readability, financial reporting can help to bridge the relationship between earnings management, profit smoothing and overconfidence of managers with the investor confidence is impactful.
                            
                        
                        






