آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۶

چکیده

«عمومی سازی علم» فرایندی است که در طی آن، تولیدات جامعه علمی به سمع و نظر مخاطبان غیرعلمی رسیده و آنها را نیز از آخرین دستاوردهای اندیشه ای بشر، مطلع می سازد. دغدغه عمومی سازی در وهله اول منوط به معنای علم و رابطه آن با فرهنگ و در قدم دوم منوط به غایتی است که برای علم در نظر گرفته می شود و متولیان نهاد علم، تکفل آن را بر عهده می گیرند. در قدم بعدی نیز مبتنی بر دکترین و مدل رسانه ای است که اصحاب علم قصد دارند در قالب آن به امر عمومی سازی بپردازند. براین اساس می توان مدل های مختلفی برای عمومی سازی ذکر کرد؛ در جهان غرب این امر در قالب مدل «ژورنالیسم» صورت گرفته که ناظر به یک روش فنّاورانه برای توزیع و مدیریت شناختی دانش در سطح عمومی جامعه است. در جهان اسلام اما به دلیل ترادف علم با حکمت، مدل «دعوت» به عنوان دکترین عمومی سازی علم معرفی می شود که الگوی آرمانی در آن، بر هدایت و خیرخواهی نسبت به مخاطبان اصرار می ورزد. یافته های مقاله حاضر نشان می دهد که با انجام تطبیقی نامتوازن می توان تفاوت های مبنایی و روشی مدل «دعوت حکمی» و مدل «ژورنالیسم علمی» را در چهار ساحت «الگوی ارتباطی»، «محتوا»، «هدف ارتباط» و «مخاطب» تبیین نمود. امروزه توجه به این تفاوت ها، بایدها و نبایدهای متفاوتی را پیش روی اندیشمندان فعال در شبکه های اجتماعی می گذارد.

Comparing the two models of "journalism" and "invitation" as a doctrine of popularizing science

“The popularization of science” is a process by which the products of the scientific community reach non-scientific audiences and inform them of the latest intellectual achievements of humanity. The focus on popularization hinges on the definition of science and its cultural role, as well as the intended purpose of science, which science institution trustees oversee. The next step is based on the doctrine and media model, in which scholars intend to disseminate their findings. Accordingly, various models for publicization can be mentioned; in the Western world, this has been done in the form of the “journalism” model, which refers to a technological method for the distribution and cognitive management of knowledge at the general level of society. In the Islamic world, however, due to the similarity of science with wisdom, the “invitation” model is introduced as a doctrine of generalizing science, in which the ideal model insists on guidance and benevolence towards the audience. The findings of this article show that by conducting an unbalanced comparison, the fundamental and methodological differences between the “juridical invitation” model and the “scientific journalism” model can be explained in the four areas of “communication model”, “content”, “communication purpose”, and “audience”. Today, paying attention to these differences presents different dos and don’ts for scholars active in social networks.  

تبلیغات