آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۳

چکیده

هدف: با نزدیک شدن به انقلاب مشروطیت هر روز بر اهمیت و جایگاه مطبوعات در وقایع سیاسی افزوده می شد اما جز اندک زمان کوتاهی پس از مشروطیت و ایام پس از سقوط رضاشاه را نمی توان به عنوان عصر رونق مطبوعات به حساب آورد. در مرحله نخست و در پی انقلاب مشروطیت، روزنامه ها و مطبوعات ملی و محلی گوناگونی در عرصه سیاسی و فرهنگی ایران ظهور نمودند، به طوری که دو روزنامه «مجلس» و «ایران نو» در مجلس دوم هر کدام یکی از دو حزب و جریان سیاسی را نمایندگی می کردند. در طول جنگ جهانی دوم با وجود فضای باز سیاسی اما بار دیگر همان رویکرد لجام گسیختگی و هتاکی مطبوعات ادامه یافت که با وجود آزادی نسبی در مطبوعات اما پیشرفتی در زمینه حرفه ای شدن مطبوعات به وقوع نپیوست. حال پرسش اساسی پژوهش حاضر این است که، فضای باز و متناقض سیاسی آن دوره و کانون های متعدد قدرت، سرنوشت و سرشت مطبوعات را به چه سمت و سویی سوق می دادند؟روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کتابخانه ای بوده که در آن پس از بررسی و جمع آوری داده ها در قالب فیش های تحقیق، به دسته بندی و سپس تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعت پرداخته شده است.یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از این است که در شرایط آن روز اوضاع مطبوعات ثابت نبود و گردانندگان نشریات نیز در صورت توقیف از فضای باز و شرایط جدید سیاسی استفاده می نمودند و با اخذ امتیاز با عناوینی دیگر ولی با همان اهداف و رویکردهای قبلی به فعالیت خود ادامه می دادند و توقیف را دور می زدند و بی اعتبار می ساختند و همین عامل هم باعث هتاکی و جسارت بیشتر مطبوعات این دوره شده بود.نتایج: نتایج این پژوهش نشان می دهد که هرگاه مجلس به عنوان نماد آزادی خواهی قدرت می گرفت، مطبوعات نیز به عنوان رکن چهارم دموکراسی تقویت می شدند، به طوری که در اثنای جنگ جهانی دوم و شکل گیری فضای باز سیاسی، این اتفاق به خصوص در مجلس چهاردهم رقم خورد و رشد و گسترش مطبوعات را - در کوتاه مدت - به دنبال داشت. اما کمرنگ شدن نقش مجلس و دخالت نیروهای خارجی در انتخابات این نهاد مهم، بر سرنوشت مطبوعات نیز اثر  منفی نهاد و در نهایت مطبوعات را به سمت و سوی کم رونقی پیش برد.

The Position of the Iranian Press During World War II

Objective: After the constitutional revolution, which brought about the first wave of the emergence of the press in Iran's political space, a second wave of growth and expansion of the press and various parties occurred after the fall of the autocratic government of Reza Shah and the opening of the political space. In the first wave after the constitutional revolution, various national and local newspapers and the press appeared in the political and cultural arena of Iran, so that the two newspapers "Majlis" and "Iran No" in the second Majlis each represented one of the two political parties and currents. During the Second World War, despite the political freedoms, the same approach of an unbridled and tyrannical press continued, and despite relative press freedom, no progress was made in the area of press professionalization. The basic question of this study is therefore: In which direction were the headlines and the nature of the press driven by the open and contradictory political atmosphere of the time and the numerous centers of power?Methods: The method used in this study is the historical method, in which data is collected by extracting the sources and then analysing them. The method used here is therefore a descriptive research method.Results: The results of the investigation indicate that the press's situation was not stable under the conditions of the time and that, even in the event of closure, the editors of the publications took advantage of the free space and the new political conditions and continued their activities, scoring points with other titles but with the same aims and approaches as before.Conclusions: The results of this research show that whenever the National Assembly gained power as a symbol of libertarianism, the press was also strengthened as the fourth pillar of democracy, so that during the Second World War and the opening of the political space, this happened especially in the 14th Parliament. It led to the growth and expansion of the press. However, the diminution of the role of the parliament and the interference of internal powers and foreign forces in the elections of this important institution had an effect on the writing of the press.

تبلیغات