آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۵

چکیده

مقاله حاضر با هدف طراحی چارچوب مفهومی برای سنجش ارزش ادبی کتب درسی ادبیات فارسی دوره اول متوسطه، به صورت کیفی و با استفاده از روش مرور تلفیقی شش مرحله ای کوپر انجام شده است. در این مطالعه، 40 پژوهش مرتبط به عنوان مبنای تحلیل انتخاب و بررسی شدند. یافته ها حاکی از آن است که زیر مضمون فراگیر «سنجش ارزش ادبی» به 12 مضمون سازمان دهنده و 83 مضمون پایه تقسیم شده است. اعتبار داده ها از طریق روش های علمی تأیید شد. مضامین اصلی شامل هنجارگریزی های نحوی، واژگانی، آوایی، معنایی و نوشتاری است که مستقیماً بر ارزش ادبی متون تأثیرگذارند. افزون بر این، هنجارافزایی واژگانی با استفاده از عناصر بلاغی مانند سجع و ترصیعات، به بهبود ارزش بلاغی و زیبایی شناسی متون کمک می کند. دستاورد این پژوهش، ارائه چارچوبی علمی و دقیق برای ارزیابی متون ادبی کتب درسی است که می تواند در ارتقاء تجربه های ادبی دانش آموزان نقش مؤثری ایفا کند.

Designing a Conceptual Framework for Assessing the Literary (Rhetorical) Value of Persian Literature Textbooks Based on Formalist Theory

The present study aims to design a conceptual framework for assessing the literary value of Persian literature textbooks in the first secondary education cycle based on formalist theory. Employing a qualitative approach, the research was conducted using Cooper’s six-stage integrative review method. Forty relevant studies were selected as the basis for analysis and review. The findings indicate that the overarching theme of "literary value assessment" is subdivided into 12 organizing themes and 83 basic themes. The validity of the data was confirmed through scientific methods. The main themes include syntactic, lexical, phonological, semantic, and orthographic norm violations, all of which directly impact the literary value of the texts. Furthermore, lexical norm enhancement through rhetorical devices such as alliteration and embellishments contribute to the improvement of the rhetorical and aesthetic value of the texts. The outcome of this research is the presentation of a rigorous and scientific framework for evaluating literary texts in textbooks, which can play an effective role in enhancing students’ literary experiences.

تبلیغات