اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب: مروری نظام مند و فرا تحلیل (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر باهدف مرور اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب در قالب فرا تحلیل انجام گرفت. جامعه آماری فرا تحلیل حاضر، پژوهش های در دسترس مرتبط با اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب در بانک های اطلاعاتی رایانه ای در دسترس در ایران، از قبیل پایگاه علمی جهاد دانشگاهی (SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) در بین سال های 1380 تا 1401 و همچنین پایگاه های علمی خارجی Science Direct، PubMed و Google Scholar که در سال های 2000 تا 2022 منتشرشده اند، است. بر اساس ملاک های تعریف شده ورود و خروج پژوهش های اولیه، 21 اندازه اثر از 22 مطالعه اولیه توسط نرم افزار CMA موردبررسی و تحلیل قرار گرفتند. میزان اندازه اثر ترکیبی کل با توجه به معیار کوهن بزرگ ارزیابی شد و بیانگر اثر مثبت آموزش مهارت حل مسئله بر اضطراب است. ازآنجاکه روش آم وزش ح ل مس ئله ب ه ارتق اء مه ارت بالین ی، کاه ش اضط راب و اس ترس منجر می شود، بنابرای ن پیش نهاد می شود آموزش مهارت های ح ل مس ئله در برنامه آموزشی مدارس گنجانده شودThe effectiveness of problem-solving skills training on anxiety: A Systematic Review and Meta-Analysis
The current study aimed to review the effectiveness of problem-solving skills training on anxiety within the framework of meta-analysis. The statistical population of this meta-analysis included available research related to the effectiveness of problem-solving skills training on anxiety in computerized databases in Iran, such as the Scientific Information Database (SID), the National Journal Database (Magiran), Noor specialized magazine website (Noor Mags) between the years 2000 to 2022, as well as foreign scientific databases such as Science Direct, PubMed, and Google Scholar, which were published between 2000 and 2022. Based on the criteria defined for the inclusion and exclusion of primary studies, 21 effect sizes out of 22 primary studies were reviewed and analyzed using CMA software. The overall effect size was assessed according to Cohen's d criterion, indicating a positive effect of problem-solving skills training on anxiety. Since the problem-solving training method leads to the improvement of clinical skills, and reduction of anxiety and stress, it is suggested to include problem-solving skills training in the school curriculum.







