آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۶

چکیده

تحلیل «ارزش های اخلاقی» از مهم ترین مسایل فلسفه اخلاق بوده که نقش تعیین کننده ای در مطالعات اخلاقی دارد؛ مسئله ای مکتب ساز که در زمره مهم ترین عامل تمایز و شکل گیری مکاتب مختلف اخلاقی قلمداد می شود. در این مقاله برای تحلیل دقیق «ارزش های اخلاقی»، به استخراج انواع تشکیک ارزش های اخلاقی و نقش آن در نظام سازی ارزش ها پرداخته شده است؛ بدین منظور با روش توصیفی و تحلیلی و با بهره گیری از متون دینی، دو گونه نظام تشکیکی، به صورت زیر ارائه شده است: تشکیک مبتنی بر درجه معرفت و بینش افراد که بر اساس انواع هدایت های فطری، تشریعی و تشویقی، سه ساحت مختلف برای ارزش گذاری های اخلاقی تلقی می شود.تشکیک مبتنی بر انواع فضایل و رذایل در زیست اخلاقی بر اساس قول مختار، مهم ترین شاخص در ارزش گذاری های اخلاقی، درجه معرفت و بینش افراد بوده و بدون توجه به این عنصر نمی توان به نظام ارزش های اخلاقی دست یافت.  

Analysis of Gradation in Moral Values within the Islamic Ethical System, Emphasizing Types of Guidance

The analysis of "moral values" is a central issue in the philosophy of ethics, playing a pivotal role in ethical studies. This issue is foundational to the formation of ethical schools and is considered a key factor in distinguishing and shaping various ethical frameworks. This article aims to provide a precise analysis of "moral values" by exploring the gradation of moral values and their role in constructing value systems. Using a descriptive-analytical method and drawing on religious texts, two types of gradational systems are presented: (1) gradation based on individuals’ levels of knowledge and insight, which, through innate, legislative, and motivational guidance, establishes three distinct domains for moral value assessment; and (2) gradation based on virtues and vices in ethical living. According to the preferred view, the degree of knowledge and insight is the most significant criterion for moral value assessment, and without considering this element, a coherent system of moral values cannot be achieved.

تبلیغات