فهم و بازتاب پدیده استعفای خاموش از دیدگاه نسل زِد به عنوان نسل نو وُرود به سازمان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: این پژوهش بر شناخت مفهوم استعفای خاموش، به عنوان پدیده ای نوظهور در سازمان ها تمرکز دارد که اغلب به نسل کاری زِد نسبت داده می شود. انجام دادن کار در حداقلی ترین حالتِ ممکن و اکتفای صِرف به انجام شرح شغل، از جمله تعاریف اولیه ای است که برای این مفهوم ارائه شده است. هدف پژوهش حاضر، فهم این پدیده از دیدگاه کارکنان نسلِ زد و بازتاب این فهم بود. روش: با قرار دادن دو معیار سن و سابقه کار، ۱۵ نفر از کارکنان شاغل در یکی از سازمان های دولتی در صنعت فناوری اطلاعات در شهر تهران برای انجام مصاحبه در قالب گروه های کانونی انتخاب شدند. تحلیل داده ها به روش تحلیل تم بازتابی انجام شد. ذهن انگاری و بازتابندگی پژوهشگر، امکان تولید تم هایی برای روایت داستان، فراهم آوردن مبنایی برای تولید تم های مکنون در کنار تم های معناشناختی و نیز بافت مندی و موقعیت مندی روایت، به عنوان خردمایه هایی در توجیه مناسب بودن این روش شرح داده شد. داده ها در شش گام و با بهره گیری از ابزارهایی مانند نگاشت تماتیک و یادداشت نگاری بازتابی تحلیل شدند. یافته ها: سه تم اصلیِ «استعفای خاموش صدای واضحی دارد»، «استعفای خاموش، پارادوکسی کارآمد است» و «استعفای خاموش، تلاش برای هماهنگی زندگی کار است»، تم هایی بودند که مفهوم پدیده استعفای خاموش را از دیدگاه نسل زد تشکیل دادند. تم اول با دو تم فرعی «صدای اعتراض است» و «سپر دفاعی است» تعریف شد. سه تم فرعی «همیشه خودخواهانه نیست»، «به نظر منفی می رسد؛ می تواند ماهیت مثبت داشته باشد» و «سوءبرداشت نسلی است»، نیز تم دوم را تشکیل داد. نتیجه گیری: سهم یاری پژوهش حاضر در دو حیطه بود. نخست، تلاش شد تا خلأ موجود در این حوزه پژوهشی نوظهور، به ویژه در پژوهش های داخلی کاهش یابد. دومین سهم یاری پژوهش، فهم پدیده استعفای خاموش از دیدگاه کارکنان نسل زِد، به عنوان متأثرترین نسل از این پدیده بود. نسل زِد از پدیده استعفای خاموش برای ابرازِ چیزی استفاده می کرد و این در واقع واکنش آن ها به ناخوشایندی بود. این واکنش گاهی جنس اعتراض داشت و گاهی برای دفاع از خود به کار گرفته می شد. تمِ «استعفای خاموش صدای واضحی دارد»، بیانگر این گونه واکنش است. تم «استعفای خاموش، پارادوکسی کارآمد است»، دیدگاه خاصِ نسلِ زد، مبنی بر لزوم تعریف کارآمدی از دیدگاه آنان را نشان می داد. آن ها بیشتر ویژگی هایی را که نسل های دیگر کاری به آن ها نسبت می دادند، می پذیرفتند، با این تفاوت که این ویژگی ها را لزوماً در تعارض با کارآمدی نمی دانستند. خاستگاه اعتقاد آنان به این کارآمدی، در سه حوزه خاص چشمگیر بود. اولی «خودِ افراد» بود که قصد و نیت آنان را برای رفتارهای استعفای خاموش لزوماً منفی نمی دانستند. دومین خاستگاه «خودِ پدیده» بود که آن را لزوماً ناکارآمد نمی دانستند. سومین خاستگاه «افرادِ دیگر» یعنی از دید نسلِ زد، افراد متعلق به دیگر نسل هایی بودند که کارآمدی را تعریف می کردند و برای آن شاخص های رفتاری می گذاشتند که لزوماً با رفتارهای آنان یکسان نبود. در نهایت، تم «استعفای خاموش، تلاش برای هماهنگی زندگی کار است»، نشان می داد که نسل زِد با ارجح دانستن زندگی بر کار، استعفای خاموش را تلاشی برای حفظ کلیت زندگی خود و در عین حال زیرمجموعه های آن می شمارد.Understanding and Reflexing the Phenomenon of Quiet Quitting from the Perspective of Generation Z as Newcomers to Organization
Objective
This study focuses on understanding the concept of Quiet Quitting as an emerging phenomenon in organizations, primarily associated with Generation Z. Performing the bare minimum at work and merely adhering to the job description are among the initial definitions provided for this concept. The purpose of this study was to understand and reflect on this phenomenon from the perspective of Generation Z employees.
Methods
Using two selection criteria—age and work experience—15 employees from a government organization in the information technology sector in Tehran were chosen for focus group interviews. Data were analyzed using the reflexive thematic analysis method. The researcher’s reflexivity and subjectivity, along with the ability to generate themes that narrate a story and form a foundation for identifying latent themes alongside semantic ones, as well as contextual and situational narratives, were explained as key elements supporting the suitability of this method. Data were analyzed in six steps using tools such as thematic mapping and reflexive journaling.
Results
Three main themes -"Quiet Quitting Has a Loud Voice", "Quiet Quitting Is an Efficient Paradox" and "Quiet Quitting Is an Effort to Balance Life-Work"- emerged as central to Generation Z’s understanding of the phenomenon. The first theme, "Quiet Quitting Has a Loud Voice", included two sub-themes: "It Is a Form of Protest" and "It Is a Defensive Shield". The second theme, "Quiet Quitting Is an Efficient Paradox", consisted of three sub-themes: "It’s Not Always Selfish", "It Seems Negative but Can Have a Positive Nature", and "It Is a Generational Misunderstanding".
Conclusion
This study contributes in two key areas. First, it addresses a research gap concerning this emerging phenomenon, especially within domestic studies. Second, it seeks to understand Quiet Quitting from the perspective of Generation Z, the generation most closely associated with it. Generation Z uses Quiet Quitting as a way to express themselves in reaction to unpleasant workplace situations. Sometimes this reaction is a form of protest, while at other times it serves as a means of self-protection. The theme "Quiet Quitting Has a Loud Voice" reflects this dual-purpose reaction. The theme "Quiet Quitting Is an Efficient Paradox" illustrates Generation Z’s unique perspective on redefining efficiency. They may accept many traits attributed to them by older generations but do not view these traits as conflicting with their ability to be efficient. Their belief in this form of efficiency is rooted in three specific domains:
The individual, where they do not always perceive their motivations for Quiet Quitting as negative.
The phenomenon itself, which they do not inherently consider inefficient.
Others, where, from Generation Z’s perspective, people from other generations define efficiency through behavioral standards that may not align with their own values or expectations.
Finally, the theme "Quiet Quitting as an Effort to Balance Life-Work" demonstrates that Generation Z, by prioritizing life over work, views Quiet Quitting as a method of preserving the wholeness and integrity of their lives and its various components.