آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۴

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و اعتباریابی پارامترهای اثرگذار بر تربیت اخلاقی در برنامه های درسی با تاکید بر تربیت هنری و زیباشناختی در دانشجویان رشته گریم سینمایی می باشد. پارادایم پژوهش کیفی است و از روش نظریه مبنایی استفاده شده است. این پژوهش از لحاظ هدف در دسته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد. جامعه پژوهش متخصصان و خبرگان هنر، علوم تربیتی و مدیریت امور فرهنگی 20 نفربودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک محور تا رسیدن به اشباع داده ها انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود. یافته های پژوهش نشان می دهد که مهم ترین مولفه های موثر بر تربیت هنری دانشجویان شامل: فناوری، زمینه های اجتماعی، زمینه های سیاسی، زمینه های فرهنگی می باشد که بر این اساس مولفه های موثر بر تربیت هنری دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. از آنجایی که یکی از شئونات و ابعاد حیات طیبه )هدف غایی تعلیم و تربیت ، شان زیباشناختی و هنری؛ناظر به فعالیت قوه تخیل و بهره مندی از عواطف، احساسات و ذوق زیبایی شناختی شاگردان و توان خلق آثار هنری معرفی شده است.

واکاوی ابعاد و مولفه های تربیت اخلاقی در برنامه های درسی با تاکید بر تربیت هنری و زیباشناختی

Objective: The objective of the present study is to identify and validate the parameters affecting moral education in curricula with an emphasis on artistic and aesthetic education in film makeup students. The research paradigm is qualitative and the grounded theory method was used. This study is classified as applied research in terms of its purpose. The research population consisted of 20 specialists and experts in art, educational sciences, and cultural affairs management who were selected through a purposive sampling method based on criteria until data saturation was reached. The research tool was a semi-structured in-depth interview. The research findings show that the most important components affecting students' artistic education include: technology, social contexts, political contexts, and cultural contexts. Accordingly, the components affecting students' artistic education were examined. Since one of the aspects and dimensions of a good life (the ultimate goal of education and training, aesthetic and artistic dignity; considering the activity of the imagination and the enjoyment of students' emotions, feelings, and aesthetic taste and the ability to create works of art) has been introduced.

تبلیغات