تاثیر بازاریابی بر تجاری سازی محصولات شرکت های مستقر در پارک علم وفناوری زاهدان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تجاری سازی در واقع فرآیند تبدیل فناوری و یافته های جدید به محصولات و خدمات موفق تجاری برای عرضه در بازار کالاها و خدمات است. این امر نقش مهمی در موفقیت شرکتها و سوداوری آنها دارد. از این رو بررسی عوامل موثر بر تجاری سازی محصولات نقش مهمی برای مدیران بنگاه ها دارد. به همین دلیل این مطالعه به بررسی چالش های تجاری سازی محصولات شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان (زاهدان) با تاکید بر نقش بازاریابی می پردازد. این مطالعه در فصل پاییز 1403 انجام شده است. برای استخراج عوامل موثر بر تجاری سازی محصولات شرکت ها ابتدا با ده نفر از مدیران شرکت های مستقر در پارک مصاحبه خصوصی انجام شد. بر اساس این مصاحبه ها مشخص شد که مهم ترین عوامل موثر بر تجاری سازی شرکت های شامل قوانین و مقررات، عوامل اقتصادی و تکنولوژیکی، عوامل مالی مربوط به شرکتها، مولفه های بازاریابی از جمله مهمترین عوامل موثر بر تجاری سازی محصولات در پارک فناوری زاهدان به شمار می روند. بر اساس نتایج به دست آمده، بازاریابی و روشهای بازاریابی اثر مثبت و معناداری بر تجاری محصولات شرکت ها داشته است. ضریب اثرگذاری این عامل برابر 258/0 به دست آمده است که نسبت به سایر عوامل ضریب اثرگذاری بالاتری را دارد.The impact of marketing on the commercialization of products of companies located in Zahedan Science and Technology Park
Commercialization is actually the process of converting technology and new findings into successful commercial products and services for offering in the market of goods and services. This plays an important role in the success of companies and their profitability. Therefore, examining the factors affecting the commercialization of products plays an important role for business managers. For this reason, this study examines the challenges of commercializing products of companies located in the Science and Technology Park of Sistan and Baluchestan Province (Zahedan) with an emphasis on the role of marketing. This study was conducted in the fall of 1403. To extract the factors affecting the commercialization of companies' products, private interviews were first conducted with ten managers of companies located in the park. Based on these interviews, it was determined that the most important factors affecting the commercialization of companies include laws and regulations, economic and technological factors, financial factors related to companies, and marketing components, among the most important factors affecting the commercialization of products in the Zahedan Technology Park. Based on the results obtained, marketing and marketing methods have had a positive and significant effect on the commercialization of companies' products. The impact coefficient of this factor is 0.258, which has a higher impact coefficient than other factors.