آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۸

چکیده

مجموعه سترگی از احادیث تفسیری در اختیار ماست که از مصادر مهم قرآنی پس از قرآن کریم محسوب می شود. گرچه بسیاری از این روایات که در تفاسیرهای قرآن آمده، مشکل فقدان یا ضعف سند دارد، اما با توجه به متن، قراین و شواهد، نقش ارزنده ای در تفسیر و تبیین کلام الهی دارند. روایات تفسیری، گونه های مختلفی دارد؛ ازجمله: توضیح واژه، بیان سبب نزول، جری و تطبیق، استخراج احکام، بیان بطون آیات و تأویل، تبیین مصداق آن، تفسیر قرآن به قرآن، تمثیل، تشبیه و ... . بخشی از روایات تفسیری، به بیان مصادیق برای آیات پرداخته است. این مصادیق، 2 قسم است؛ برخی، مصداق انحصاری است؛ مانند آیه اکمال که در مورد امیر مؤمنان(ع) است. قسم دوم، بیان مصداق اتم یا بارز آن آیه، بدون انحصار است. نام و شخصیت جعفر بن ابی طالب(ع) نیز طبق منابع موجود، در بیش از 30 آیه قرآن آمده است. بسیاری از این آیات، از قسم دوم است. گرچه آیه عام و فراگیر است و یا سبب نزول دیگری دارد، اما از آنجا که قرآن فرا زمان و فرا مکان است، امامان(ع) آیه را بر سایر مصادیق تعمیم و توسعه معنایی داده اند. آیات مربوط به جعفر طیار در منابع تفسیری و حدیثی عبارت اند از: در 26 سوره قرآن کریم که 12 مدنی و 14 مکی است، 34 آیه وجود دارد که جعفر طیار، یکی از مصادیق بارز آن می باشد؛ شامل سوره های: بقره دو آیه (۱۳و ۲۵)، آل عمران یک آیه (۳۳)، نساء یک آیه (۶۹)، انعام یک آیه (۵۴)، اعراف یک آیه (۴۶)، انفال یک آیه (۳۴)، توبه سه آیه (۱۹، 106 و ۱۱۹)، یونس یک آیه (۶۲)، حجر یک آیه (۴۷)، نحل یک آیه (۴۱)، اسراء یک آیه (۹)، حج سه آیه (۲۴، ۳۹ و ۴۰)، نور یک آیه (۳۶)، قصص یک آیه (۶۱)، احزاب یک آیه (۲۳)، فاطر یک آیه (۲۲)، ص یک آیه (۲۸)، زمر یک آیه (۱۰)، جاثیه یک آیه (۲۱)، محمد دو آیه (۴ و ۱۱)، حجرات یک آیه (۱۵)، طور یک آیه (۱۷)، حدید یک آیه (۱۹)، تحریم یک آیه (۸)، عبس دو آیه (۳۸ و ۳۹) و مطففین دو آیه (۲۲ و ۲۳). در برخی از این آیات، جعفر در کنار خاندان اهل بیت(ع) قرار گرفته است که نشان دهنده جایگاه والای اوست. همچنین، در برخی آیات که به صالحان، صادقان، مؤمنان، ابرار، تقواپیشگان، نیکان، شهداء، اذن قتال یافتگان، زندگان، خارج شدگان از سرزمین هایشان، مجاهدان وغیره اشاره دارند، حضرت جعفر محور اصلی قرار گرفته است.

Analytical review of interpretative narratives related to Jafar Tayyar

We have a large collection of interpretative hadiths, which is considered one of the most important sources of the Qur'an after the Holy Qur'an, although many of these narrations that are included in the interpretations have the problem of missing or weak evidence, but according to the text of the proofs and evidences, they play a valuable role in the interpretation and explanation of the divine word. Tafsir narrations have different types, such as explanation of the word, explanation of the reason for revelation, interpretation and comparison, extraction of rulings, explanation of the verses and interpretation, explanation of its examples, interpretation of the Qur'an to the Qur'an, illustration, simile, etc. Some of the explanatory narrations have given examples for the verses, these examples are of 2 types, some examples are exclusive, such as the Ikmal verse, which is about Imam Ali. The second part is the complete or clear example of that verse without exclusivity. The name and personality of Jafar bin Abi Talib is also mentioned in more than 30 verses of the Quran according to the available sources, many of these verses are of the second category, although the verse is general and comprehensive or has another reason for revelation, but since the Quran is beyond time and space, Imams have generalized and developed the meaning of the verse on other examples. The verses related to Jafar Tayyar in Tafsir and Hadith sources are: There are 34 verses in the 26 surahs of the Holy Quran, 12 of which are Medinan and 14 are Meccan, of which Jafar Tayyar is one of the prominent examples. Surah Baqarah two verses (13 and 25), Ale Imran one verse (33), Nisa one verse (69), An'am one verse (54), Aa'raf one verse (46), Anfal one verse (34), Tawbah three verses (19 , 106, 119), Yunus one verse (62), Hijr one verse (47), Nahl one verse (41), Isra one verse (9), Hajj three verses (24, 39, 40), Noor one verse (36), Qasas one verse (61), Ahzab one verse (23), Fater one verse (22), Sad one verse (28), Zumar one verse (10), Jathiyah one verse (21), Muhammad two verses (4, 11), Hujurat one verse (15), Toor one verse (17), Hadid one verse (19), Tahrim one verse (8), Abas two verses (38, 39), Mutaffifin two Verse (22, 23). In some of these verses, Jafar is placed next to the Ahl al-Bayt family, which shows his position. And also, in some verses that refer to the righteous, the honest, the faithful, the pious, the pious, the good, the martyrs, the martyrs, those who got permission of Jihad, the living, those who left their lands, Mujahideen, etc.; Jafar is the main axis.

تبلیغات