بازنگری در دسته بندی قالب های شعر فارسی و معرّفی برخی قالب های نوساخته (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
قالب های شعریِ زبان فارسی در تمامی دوره های تاریخی و ادبی تا به امروز تغییرات و تحوّلاتی داشته اند؛ این تغییرات در دو حیطه محتوا و ساختار بوده است. هنجارشکنی در زبان و مفاهیم اشعار سبب پیدایش شیوه ها و قالب هایی نو در زبان فارسی شده است، امّا با کاوش در بسیاری از آثار این شاعران، روشن می شود که هنوز قالب های جدیدی در آثار بسیاری از شاعران معاصر وجود دارد که ناشناخته مانده اند و در دسته بندی ها نام خاصّی بر آن ها اطلاق نشده است. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است و قالب های جدید در آثار پنج شاعر منتخب معاصر (نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث، فریدون مشیری، نادر نادرپور، و محمّدرضا شفیعی کدکنی) برگزیده و سپس نام گذاری و بررسی شده است. قالب هایی جدید شامل ترکیب بند نو، مسمّط نو، سه پاره، قطعه پیوسته، رباعی پیوسته و دوبیتی پیوسته به قالب های «نوکهن» و «نوواره» به قالب های نوین افزوده شد.Reviewing the Classification of Persian Poetry Formats and Introducing Some New Formats
The poetic formats of the Persian language have undergone changes and transformations in all historical and literary periods up to now; these changes have been in the two areas of content and structure. Breaking norms in the language and concepts of poems has caused the emergence of new styles and formats in the Persian language. But researching many poems of these poets makes it clear that there are still new formats in the poems of many contemporary poets that remain unknown and have not been given a specific name in the categories.
The method of this research is descriptive-analytical, and new formats have been found, named and analyzed in the poems of five selected contemporary poets (Nima Yoshij, Mehdi Akhavan-sales, Fereydoun Moshiri, Nader Naderpour and Mohammadreza Shafiei Kadkani).
The new forms- including New Tarkib Band (composite-tie), New Mosammat, Separeh (three pieces), Continuous quatrain and Continuous couplet- were added to the new formats: “Neoclassical” and “Novareh”.