واکاوی شایستگی های رهبری راهبردی شهید ستاری: آموزه هایی برای مدیران دولتی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: در محیط های بسیار پیچیده و پویای پیش روی سازمان های امروزین مدیران رده عالی، به عنوان رهبران راهبردی، در پیشبرد راهبردهای سازمان، اجرای برنامه های تحول و تعالی و حفظ بقا و موفقیت بلندمدت سازمان، از نقشی کلیدی برخوردارند. ایفای مؤثر این نقش به حضور رهبران راهبردی برخوردار از شایستگی های گوناگون نیازمند است که با کمک آن ها بتوانند از عهده نقش ها و کارکردهای مختلف خود در این زمینه برآیند. شناخت این شایستگی ها می تواند به پرورش رهبران راهبردی مساعدت کند. به این منظور، پژوهش حاضر به شناسایی شایستگی های رهبری راهبردی شهید منصور ستاری، به عنوان یک رهبر راهبردی و طراحی الگوی ماهیت شناسانه از این شایستگی ها پرداخته است. روش: این پژوهش کاربردی، تفسیری و استقرایی است و با رویکرد کیفی اجرا شده است. منابع اطلاعاتی پژوهش شامل اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعاتی ستاری، کتاب ها و مقاله های منتشر شده در خصوص ایشان، فیلم سینمایی منصور و خاطرات ثبت و گردآوری شده در خصوص ایشان است که به صورت هدفمند انتخاب و با کمک روش تحلیل مضمون تحلیل شده اند. برای ارزیابی قابلیت اعتماد یافته ها، از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شده است. برای اطمینان از صحت مقوله سازی های انجام شده نیز از خبرگان نظرخواهی و اصلاحات لازم اِعمال شد. یافته ها: الگوی نمایانگر شایستگی های رهبری راهبردی شهید ستاری، در قالب هشت مضمون فراگیر طبقه بندی شده است. این شایستگی ها عبارت اند از: شایستگی های اعتقادی (تربیت یافتگی دینی، باورهای دینی و معنویت گرایی)، شایستگی های اخلاقی و ارزشی (مانند اخلاق مداری، ارزش گرایی، اصالت، اخلاص، صداقت، تناسب گفتار و کردار، از خودگذشتگی)، شایستگی های شخصیتی (مانند خودباوری، اعتمادبه نفس، ریسک پذیری، جرئت و شجاعت، قاطعیت، فروتنی و سخت کوشی)، هوشمندی و استعداد (فراست، نخبگی، ذوق و استعداد هنری)، هوش هیجانی (قابلیت های فردی و میان فردی)، شایستگی های شناختی (تفکر خلاق، تفکر سیستمی، تفکر اقتضایی و تفکر راهبردی)، شایستگی های دانشی (دانشوری، دانش فنی و تخصصی و اشراف سازمانی)، شایستگی های رفتاری (حمایتگری، روابط تعاملی، مهارت های ارتباطی، اعتمادپروری، توانمندسازی، تحول گرایی، چالش گرایی، تیم سازی، اعتمادپروری، مدیریت استعدادها، یادگیرندگی و یاددهندگی و چشم اندازمداری). نتیجه گیری: پرورش رهبران راهبردی برای ایفای نقش مؤثر در سازمان های امروزین، به شناخت واقع گرایانه و جامع از شایستگی های لازم برای این رهبران نیاز دارد. الگوبرداری از رهبران موفق، روشی مؤثر برای شناخت این شایستگی هاست. الگوی ارائه شده در این پژوهش، شناخت کمابیش جامعی از شایستگی های شهید ستاری، به عنوان یک رهبر راهبردی را آشکار کرده و با کمک آن ها توانسته است رهبری نوآورانه و تحول گرایانه ای را در دوران فرماندهی نیروی هوایی ارتش ج. ا. ا. به کار گیرد و دستاورهای چشمگیری را در راستای چشم انداز خودکفایی رقم زند. این الگو می تواند به پیشبرد دانش نظری موجود در خصوص رهبری راهبردی و شایستگی های لازم برای آن مساعدت کند. همچنین ترویج و به کارگیری آن، می تواند دانش ارزشمندی برای برنامه های رشد رهبران راهبردی مدیران عالی سازمان های لشگری و کشوری فراهم سازد و به عنوان ابزاری برای بهکاوی شایستگی های رهبران راهبردی این سازمان ها مساعدت کند. شناسایی هم زمان شایستگی های گوناگون اعتقادی، اخلاقی، شخصیتی، هیجانی، شناختی، دانشی و رفتاری این رهبر راهبردی مورد مطالعه، وجه تمایز این پژوهش در مقایسه با مطالعات مشابه است و به همین دلیل، توانایی دارد که به پیشبرد دانش نظری موجود در این زمینه یاری دهد.Identifying Shahid Sattari’s Strategic Leadership Competencies: Teachings for Public Managers
Objective
In today’s complex and dynamic organizational environments, strategic leaders play a pivotal role in shaping strategies, driving transformational initiatives, achieving organizational excellence, and ensuring long-term survival and success. These responsibilities demand a diverse set of competencies that enable leaders to navigate challenges and seize opportunities effectively. Understanding and developing these competencies is crucial for fostering strategic leadership. The present study seeks to identify the strategic leadership competencies (SLC) of Shahid Mansour Sattari, a prominent strategic leader, and to design a comprehensive model based on his demonstrated capabilities and achievements. By exploring Sattari's leadership competencies, this study aims to contribute to the development of strategic leaders and provide actionable insights for organizations.
Methods
This research adopts an applied, interpretive, and inductive approach within a qualitative framework. The data sources include Shahid Sattari’s recorded and documented memories, published books and articles about him, cinematic portrayals of his life, and the Sattari database. These materials were purposefully selected and analyzed using thematic analysis. To ensure reliability, the two-coder agreement method was employed to evaluate and confirm findings. Additionally, expert opinions were solicited to validate the identified categories, and necessary adjustments were incorporated. This rigorous methodological approach ensures the credibility and applicability of the study's findings.
Results
The model of Shahid Sattari’s strategic leadership competencies is structured around eight pervasive themes, each encompassing specific traits and capabilities:
Belief Competencies: Demonstrated through strong religious affiliation, spiritualism, and deeply held ethical convictions.
Moral and Value Competencies: Exemplified by ethical orientation, authenticity, sincerity, honesty, alignment of words and actions, devotion, and valor.
Personality Competencies: Traits such as self-esteem, confidence, courage, decisiveness, humility, and perseverance characterize his personality.
Intelligent Competencies: Highlighting his intellectual prowess, including military genius, scientific acumen, and artistic talent.
Emotional Intelligence: Manifested in his ability to foster individual and interpersonal relationships effectively.
Cognitive Competencies: Encompassing creative, systemic, contingency, and strategic thinking, which underpinned his innovative approaches.
Knowledge Competencies: Demonstrated through knowledge-oriented practices, technical expertise, and organizational mastery.
Behavioral Competencies: Focused on supportive interactions, communication skills, team-building, empowerment, adaptability, challenge orientation, talent management, and fostering a learning culture.
These themes collectively capture the multifaceted competencies that Shahid Sattari utilized to achieve innovative and transformational leadership during his tenure in the Islamic Republic of Iran’s Air Force.
Conclusion
The development of strategic leaders capable of addressing today’s organizational complexities requires a holistic understanding of the competencies they must possess. Benchmarking successful leaders provides valuable insights into these requirements. The model presented in this study comprehensively identifies the competencies demonstrated by Shahid Sattari, enabling him to lead with innovation and achieve significant advancements aligned with self-sufficiency and organizational goals. This model not only advances theoretical knowledge about strategic leadership but also offers a practical framework for developing strategic leaders in contemporary organizations. It highlights the importance of belief-based, ethical, personality-oriented, emotional, cognitive, knowledge-based, and behavioral competencies. The simultaneous integration of these diverse competencies distinguishes this study from similar research, providing a nuanced perspective that enhances understanding in the field. The findings can serve as a benchmark for leadership development programs and as a tool to identify and nurture strategic leadership competencies among senior managers, ultimately contributing to organizational success.