تاثیر هوش مصنوعی بر اعتبارسنجی مشتریان بانک ملی
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر اعتبارسنجی مشتریان بانک ملی می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی بوده و با روش توصیفی-پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری را کارشناسان فناوری شعب بانک ملی در تهران تشکیل می دهند که برابر 55 نفر می باشند. به علت محدود بودن جامعه آماری، کل جامعه آماری به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد یعنی کلیه جامعه به عنوان حجم نمونه (نمونه در دسترس) انتخاب شده است. به منظور گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه توسط اساتید تائید شده و پایایی ابزار نیز از طریق اندازه گیری آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از روش های آماری توصیفی و روش های آماری استنباطی انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که فرایندهای استخراج الگوها، انتخاب الگوها، تنظیم الگوها و نیز سازگاری الگوها بر اعتبارسنجی مشتریان بانک ملی تاثیر مثبت و معنی داری داشته است. از بین فرایندهای موثر بر اعتبارسنجی مشتریان بانک ملی، انتخاب الگوها بیشترین تاثیر و سازگاری الگوها کمترین تاثیر را داشته است.The impact of artificial intelligence on the creditworthiness of Bank Melli customers
The purpose of this research is to investigate the effect of artificial intelligence on the validation of Bank Melli customers. The present research is applied in terms of purpose and was conducted using a descriptive-survey method. The statistical population consists of technology experts from Bank Melli branches in Tehran, which are 55 people. Due to the limited statistical population, the entire statistical population was considered as a statistical sample, meaning the entire population was selected as the sample size (available sample). A questionnaire was used to collect research data. The validity of the questionnaire was confirmed by professors and the reliability of the instrument was also confirmed by measuring Cronbach's alpha. The analysis of the research data was conducted using descriptive statistical methods and inferential statistical methods. The results of the research show that the processes of pattern extraction, pattern selection, pattern adjustment, and pattern compatibility had a positive and significant effect on the validation of Bank Melli customers. Among the processes affecting the validation of Bank Melli customers, pattern selection had the greatest effect and pattern compatibility had the least effect.