ابعاد و مؤلفه های شایستگی های مدیران برای همرقابتی در بخش سلامت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
همرقابتی رویکردی راهبردی است که می تواند کمبودهای موجود در منابع و تخصص های زنجیره تأمین سلامت را رفع کند. برای پیاده سازی آن نیاز به مدیران شایسته است. شایستگی های مدیران برای همرقابتی تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته و این تحقیق به منظور پوشش این شکاف تحقیقاتی به شناسایی شایستگی ها و ترسیم شبکه مضامین پرداخته است. به منظور پاسخ گویی به سؤال پژوهش، از روش کیفی با رویکرد اکتشافی تحلیل مضمون و به منظور گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، خبرگان زنجیره تأمین سلامت شهرستان های کاشان و آران و بیدگل هستند. پس از تحلیل مضمون، 67 شایستگی شناسایی گردید که در قالب 15 دسته «شایستگی دانشی و نوآفرینی»، «شایستگی حل تعارض»، «مدیریت زمان»، «شایستگی وسعت دید و آینده نگری»، «شایستگی الگوی فکری»، «شایستگی فرهنگی»، «شایستگی ادراکی»، «شایستگی حل مسئله و تصمیم گیری»، «شایستگی تیم سازی و کارگروهی»، «شایستگی راهبری»، «شایستگی امنیتی»، «شایستگی های شخصیتی»، «شایستگی تعاملی»، «شایستگی نظارتی» و «شایستگی حقوقی» گروه بندی شدند. با توجه به این موارد در جذب مدیران بر اساس شایستگی ها حاصل شده در این تحقیق و برگزاری دوره های آموزشی بر اساس اولویت ، به منظور تقویت این شایستگی ها توصیه می شود.Dimensions and Components of Managers' Competencies for Coopetition in the Health Sector.
Coopetition is a strategic approach that can address existing shortages in resources and expertise within the healthcare supply chain. Its implementation requires competent managers. The competencies of managers for coopetition have not been previously examined, and this research aims to identify these competencies to fill this research research gap. In order to answer the research question, a qualitative method with an exploratory approach of thematic analysis has been used. In order to collect data, semi-structured interviews were used. The statistical population of the research is the health supply chain experts of Kashan, Aran and Bidgol cities. After thematic analysis , 67 competencies were identified and grouped into 15 categories: "knowledge and innovation competency," "conflict resolution competency," "time management," "visionary and foresight competency," "cognitive pattern competency," "cultural competency," "perceptual competency," "problem-solving and decision-making competency," "team-building and teamwork competency," "leadership competency," "security competency," "personal competencies," "interactive competency," "supervisory competency," and "legal competency". Based on these findings, it is recommended to recruit managers based on the competencies identified in this research and to conduct training programs to strengthen these competencies.