برساخت اجتماعی مصرف مواد مخدر و اعتیاد در شهرستان رودبار جنوب (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در این مقاله با به کارگیری رویکرد برساخت گرایی اجتماعی و روش نظرییه زمینه ای سعی شده است از منظر افراد بومی و درگیر با پدیدیه مصرف مواد مخدر و اعتیاد، شرایط، تعاملات و پیامدهای اعتیاد و مصرف مواد مخدر در شهرستان "رودبار جنوب" فهمیده شود. روش مورد استفاده در پژوهش، کیفی است و در فرایند پژوهش از نظرییه زمینه ای استفاده شده است. داده ها با استفاده از روش مشاهدیه مشارکتی و تکنیک مصاحبیه عمیق گردآوری شده اند. بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و نمونه گیری نظری و با معیار اشباع نظری، 18 نفر از مطّلعان محلی و یا به اصطلاح دروازه بانان اجتماع در مطالعه شرکت کردند. یافته های حاصل از روش نظرییه زمینه ای شامل هشت مقولیه عمده به شرح زیر است: رسوم و سنت های محلی، ارزیابی مثبت از مواد – ارزیابی منفی- با غلبیه ارزیابی مثبت، مشکلات نظام اقتصادی و معیشتی، پایین بودن شناخت و آگاهی، دسترسی آسان، فقدان امکانات لازم برای اوقات فراغت، فقدان کنترل انتظامی مؤثر و بسترهای اکولوژیک منطقه. مقولیه هسته نیز "بهنجار بودن موقعیتی" است که سایر مقوله ها را در بر می گیرد. نظرییه زمینه ای تحقیق، در قالب مدل پارادایمی شامل شش بعد شرایط علّی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، پدیده، تعامل و پیامدها بیان شده است.Social Construction of Drug Use and Addiction in Rudbar-e Jonubi County
This article has tried to understand the circumstances, consequences and interactions of drug use and addiction in the Rudbar-e Jonubi County in Kerman province in Iran, from the perspective of the native people. It was performed from the perspective of social constructionism and applied qualitative research method and grounded theory. Participant observation and in-depth interview technique were used for collecting the data. Based on purposive sampling method and theoretical sampling with the theoretical saturation criteria, eighteen local Informants, so-called gatekeepers of the community, participated in the study. The results of the grounded theory include eight major categories: customs and local traditions, positive evaluation of the drugs, negative assessment by overcoming a positive assessment, the problems of economic system, low level of awareness, accessibility, lack of facilities for leisure time, lack of effective security control, and ecological contexts. The core concept that cover these categories is called "contextual normality". The resulted underlying theory, is presented in a paradigmatic model that includes six dimensions: causal conditions, underlying conditions, meddler conditions, phenomenon, interaction and outcomes.