آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۶

چکیده

توضیح سردبیرمفهوم "صنعت فرهنگ" که جامعه شناسان مکتب انتقادیِ فرانکفورت از پیشگامان معرفی و طرح بحث هایی در باره آن در شرایط جهان سرمایه داری پس از جنگ جهانی اول به شمار می آیند، یکی از آن دسته مفهوم های مهمی است که امروزه، در شرایط جهانی شدن و گسترش مهار ناپذیر نفوذ شبکه های اجتماعی نوین در زندگی افراد و جامعه ها، برای فهم فرایند های تحول و توسعه نظام جهانی از اهمیت تبیینی و تحلیلی زبادی برخوردار اند. گو آنکه این مفهوم امروزه دیگر مفهوم نو و ناشناخته ای نیست، و اگرچه برنامه کار مجله جامعه شناسی ایران اساسآ منحصر و محدود به چاب و انتشار مقاله های علمی پژوهشی در حوزه جامعه شناسی ایران است؛ اما اهمیت کاربردی مفهوم صنعت فرهنگ موجب شد که با توجه به در دست بودن برگردان فارسی قابل استفاده ای از مقاله خوب و آموزنده ای که رابرت بیب در باره دیدگاه های تیودور آدورنو و دالاس اسمیت در این حوزه نوشته و در آن دیدگاه های نوینی را در باره این موضوع مطرح کرده، مازاد بر تعداد مقرر مقاله های علمی - پژوهشی هر شماره ، به چاپ این مقاله در مجله جامعه شناسی ایران اقدام کنیم. امید است که این مقاله بتواند به فراهم سازی درک بهتر و روشن تری از نقش صنعت فرهنگ و صنعت آگاهی، از بعد اقتصاد سیاسی و جامعه شناسی، در جهان معاصر ما منجر شده و برای خوانندگان علاقمند مجله جامعه شناسی قابل استفاده و مفید باشد.سردبیر

Theodor Adorno and Dallas Smythe: Culture Industry/Consciousness Industry and the Political Economy of Media and Communication

The book «Revisiting the Frankfurt School: Essays on Culture, Media, and Theory», edited by David Berry and released in 2012, explores the Frankfurt School’s influence on the critique of contemporary culture and media. Berry, a noted expert in critical theory, references the concepts of thinkers like Adorno and Horkheimer to examine how media plays a role in perpetuating power dynamics and social control. By merging traditional theories with current topics, the book looks at the function of media in shaping identities and values, connecting the critical viewpoints of the Frankfurt School to today's challenges.The current article is one of the pieces in this volume, written by Robert E. Babe, a media studies professor at Western University in Ontario. Babe, who has authored nine influential books, including «Cultural Studies and Political Economy», concentrates on analysing the connections between media, power, and societal structures in his research.

تبلیغات