آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۰

چکیده

 تحقیقات اخیر در حوزه اثرات کلی گردشگری، توجه زیادی به صنعت رویدادها نداشته اند. بنابراین هدف اصلی این مطالعه ارائه راهکاری برای جذب بیشتر گردشگران به شهر زنجان و افزایش علاقه آنان به بازدید از آن و ارتقای رتبه آن در جذب گردشگر است.این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی- علّی است، همچنین این تحقیق به شیوه پیمایشی انجام می شود. جامعه آماری آن گردشگران بازدیدکننده از جشنواره آش و نمایشگاه های کاسپین شهر زنجان در بازه زمانی 19 الی 22 مهر ماه سال 1401 و نمونه آماری 384 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران به روش تصادفی انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد بومی شده سو و همکاران2016 است. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی صوری و تحلیل عاملی و پایایی آن با  ضریب آلفای کرونباخ کل (841/0) تأیید شده است. در تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. برای تحلیل های توصیفی از نرم افزار spss  نسخه 24 و تحلیل های استنباطی و آزمون فرضیه های پژوهش از نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که ارزش ادراک شده رویداد اثر مثبتی بر ارزش ادراک شده سفر و همچنین ارزش درک شده سفر اثر مثبتی بر وفاداری به مقصد گردشگری را دارد. 

The Impact of the Perceived Value of Tourism Events on Loyalty to the Tourist Destination (A Case Study of Zanjan City)

Recent research in the field of tourism has not paid much attention to the overall effects of the events industry. Therefore, the main objective of this study is to propose a solution to attract more tourists to Zanjan city, increase their interest in visiting it, and enhance its ranking as a tourist destination. This research is practical in terms of its objective and falls under the category of descriptive-analytical research. This study employed a survey-based method. The statistical population of this research consisted of tourists visiting the Ash Festival and exhibitions in the Caspian region of Zanjan city, with a sample size of 384 who were randomly selected using Cochran’s formula. The data collection tool was a standardized questionnaire developed by Xu et al. (2016). The validity of the questionnaires was confirmed through face validity and factor analysis, and their reliability was confirmed with a Cronbach’s alpha coefficient of 0.841. Descriptive and inferential statistical methods were used for data analysis. Descriptive analyses were conducted using SPSS version 24, while inferential analyses and hypothesis testing were performed using Lisrel software. The results of the study indicate that the perceived value of events has a positive effect on the perceived value of travel, and similarly, the perceived value of travel has a positive effect on loyalty to tourist destinations. 

تبلیغات