آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۹

چکیده

هدف: هدف از اجرای پژوهش حاضر، طراحی الگوی تغییر رفتارهای انحرافی در محیط کار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان بود.روش پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که با روش داده بنیاد نظام مند استراوس و کوربین اجرا شد. داده ها نیز به صورت مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 مشارکت کننده که با روش نمونه گیری نظری انتخاب شدند، گردآوری شد. به منظور بررسی روایی داده های کیفی از روایی سازه، بیرونی، توصیفی و تفسیری و به منظور بررسی قابلیت اعتماد از رویکرد سه گانه رائو و پری استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که شرایط علّی در قالب 6 مقوله عوامل فردی، عوامل شغلی، عوامل ساختاری، عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی و عوامل گروهی دسته بندی شدند. تعاملات و کنش های مربوطه با عنوان طبقه راهبرد در قالب 3 مقوله مدیریت، تغییر و کنترل رفتارهای انحرافی شناسایی شدند. شرایط زمینه ای در قالب 3 مقوله ویژگی های جمعیت شناختی، اجتماعی و سازمانی تبیین شدند. مفاهیم حاصل از شرایط مداخله گر نیز در قالب 3 مقوله عوامل شخصیتی، فرهنگی و سیاسی دسته بندی شدند. در نهایت پیامدها شامل 5 مقوله پیامدهای فردی، سازمانی،گروهی، اجتماعی و فرهنگی ) طبقه بندی شد.نتیجه گیری: به منظور کنترل و تغییر رفتارهای انحرافی در محیط کار در سطح دانشگاه، مدیران و سیاست گذاران در سطوح مختلف دانشگاه باید نسبت به گسترش عدالت سازمانی در دانشگاه و همچنین نظارت مستمر و دقیق بر عملکرد کارکنان تأکید داشته باشند.

Designing a Model for Changing Deviant Behaviors in the Workplace (Case study: Islamic Azad University, Isfahan Branch)

Objective: The purpose of this research was to design a model for changing deviant behaviors in the workplace at Isfahan Islamic Azad University.Methods: The approach of the research was qualitative, implemented using the systematic database method of Strauss and Corbin. Data   were collected in the form of a semi-structured interviews with 20 participants who were selected by theoretical sampling. In order to check the validity of qualitative data, construct, external, descriptive and interpretive validity were used, and in order to check reliability, Rao and Perry's triple approach was used.Results: The findings showed that the causal conditions of the causal conditions were categorized into six categories: individual factors, job factors, structural factors, organizational factors, managerial factors, and group factors. The relevant interactions and actions were identified as the strategy class in the form of 3 categories: management, change and control of deviant behaviors. Contextual conditions were explained in form of three categories: demographic, social, and organizational characteristics. The results of the intervening conditions were also categorized into three categories: personality, cultural, and political factors. Finally, the consequences were classified into five categories: individual, organizational, group, social and cultural consequences.Conclusion: In order to, control and change deviant behaviors in the workplace at the university level, managers and policy makers at different levels of the university should emphasize the expansion of organizational justice in the university as well as continuous and accurate monitoring of the employee performance.

تبلیغات