مبانی و روش تفسیر جنسیتی امینه ودود؛ تحلیل و نقد (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
قرآن پژوهان نواندیش که ممکن است خود را فمینسیت بدانند یا خیر، از نیمه دوم قرن بیستم، به بازخوانی قرآن و عرضه ادبیات جدیدی درباره آیات مربوط به زن و خانواده پرداختند که مدخل اصلی آنها، تحول خواهی درباره زن مسلمان یا زن در جوامع اسلامی است و در نتیجه، قرآن پژوهی آنان، رویکردی انتقادی به سنت های تفسیری است. در میان آنها، امینه ودود به دلیل عمق اندیشه و تأکید بر روشمندی، تأثیر بیشتری در فضای تخصصی و عمومی دارد. مسئله اصلی پژوهش حاضر، بررسی تحلیلی و انتقادی نگرش تفسیری امینه ودود و هدف از آن، توسعه دانش تفسیری زن پژوهان در حوزه انتقادی است به این منظور که نقد و نظریات سلبی، دانش ایجابی تفسیری را به عمق بهتری برسانند. این مقاله نظری و ازطریق روش اسنادی انجام شده و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است. یافته های پژوهشی در سه عنوان مبانی، روش و تفسیر زنانه نگر درباره چند واژه قرآنی در اندیشه ودود تجمیع شده که در این مقاله ضمن تبیین، به نقد آنها پرداخته شده است. نتیجه آنکه امینه ودود با نقد روشمندی کتب تفسیری، بر اساس هرمنوتیک کل گرا و قرآن محور، الهیات زنانه و ابزار تحلیل و ادبیات فمینیستی تفسیر جنسیتی خود از قرآن ارایه کرده که در همه محورهای فوق مورد نقد است.Foundations and Method of Gendered Interpretation by Amina Wadud: An Analysis and Review
The modernist scholars of the Quran, whether they are considered feminists or not, have engaged in re-reading the Quran and produced new literature on verses about women and family since the latter half of the 20th century. Their main focus is advocating for change regarding Muslim women or women in Islamic societies. Consequently, their studies on the Quran take a critical approach to traditional exegesis. Among these scholars, Amina Wadud, due to the depth of her thought and emphasis on a methodological method, has more influence on the specialized and public arenas. This study analyzes and reviews Amina Wadud's interpretive attitude. Objective The paper aims to enhance the interpretive knowledge of female scholars in the critical field, ensuring that negative critiques and theories deepen positive and interpretive information. This theoretical study was conducted through a documentary method, and data collection was library-based. The findings of this study are consolidated under three headings: foundations, method, and feminine interpretation of several Quranic terms in Wadud's thought. These are explained and reviewed in this paper. Consequently Amina Wadud, through her critical analysis of exegetical books, utilizing a holistic and Qur'an-centric hermeneutic, feminine theology, and analytical tools and feminist literature, has presented her gendered interpretation of the Qur'an, which has been critiqued on all these grounds.