تاثیر سرمایه اجتماعی بر نوآوری: شواهدی از داده های تابلویی چندکی در کشورهای دنیا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مفهوم و اهمیت تعاملات جمعی و فضیلت های اخلاقی در ساختار اجتماع و اقتصاد، ریشه در اعصار تاریخ دارد و تببین این موضوع در تاریخ علوم سبب تولید مفهوم مهمی به نام سرمایه اجتماعی شده است. این مفهوم اثرات مهمی بر متغیرهای اقتصادی و اجتماعی دارد. مبانی نظری نشان از آن دارد که سرمایه اجتماعی می تواند بر متغیرهایی مانند دانش و نوآوری هم موثر باشد.مطالعه حاضر تلاش دارد تا به بررسی عوامل موثر بر نوآوری در کشورهای دنیا با تاکید بر نقش سرمایه اجتماعی بپردازد. سرمایه اجتماعی با تسهیل فضای تامل و کاهش هزینه های مبادله می تواند سبب ارتقا دانش و بهبود نوآوری شود. به منظور دستیابی به به اهداف پژوهش نمونه از 113 کشور دنیا در بازه زمانی 2022-2013 و با استفاده از روش برآورد داده های تابلویی چندکی مورد بررسی قرار گرفت. برای مقایسه اثرات، کشورها در چهاردسته کشورهای کم درآمد، با درآمد کمتر از متوسط، درآمد بالاتر از متوسط، با درآمد بالا قرار گرفته و برای هر دسته، برآورد مجزا انجام شد. نتایج برآوردها نشان از آن دارد که جمعیت، دموکراسی، مخارج دولت عواملی مهم در خلق نوآوری هستند. اندازه تاثیر این عوامل بر نوآوری، در کشورهای پردرآمد بزرگتر است. نتایج مطالعه درباره تاثیر سرمایه اجتماعی نشان از آن دارد که اولاً، سرمایه اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر نوآوری دارد، ثانیاً این تاثیر در کشورهای پردرآمد بزرگتر است ثالثاً، برآوردهای چندکی نشان از آن دارد که اندازه اثر سرمایه اجتماعی بر نوآوری در دهکهای مختلف، تفاوت معناداری با هم دارند. بنابراین متغیرهای جانبی در کشورها وجود دارد که اندازه اثر سرمایه اجتماعی بر نوآوری را تعیین می کند.The Impact of Social Capital on Innovation: Evidence From Quantile Panel Regressions
The concept and importance of collective interactions and moral virtues in the structure of society and economy are rooted in the ages of history. The explanation of this issue in the history of science has led to the production of an important concept called social capital. This concept has important effects on economic and social variables. Theoretical foundations show that social capital can be effective on variables such as knowledge and innovation. This study investigates the factors influencing innovation across countries worldwide, with a particular focus on the role of social capital. Social capital can enhance the business environment and reduce transaction costs, thereby fostering knowledge dissemination and innovation. To achieve the research objectives, data from 113 countries over the period 2013-2022 were analyzed using the quantile panel regression method. To facilitate comparison, countries were categorized into four income groups: low-income, lower-middle-income, upper-middle-income, and high-income. Separate estimates were provided for each category. The findings indicate that population, democracy, and government expenditure are significant determinants of innovation, with their impact being more pronounced in high-income countries. Population has a positive effect on innovation for countries that have been able to provide appropriate infrastructure. The analysis reveals that social capital exerts a positive and significant effect on innovation. This effect is stronger in high-income countries. Furthermore, quantile estimates demonstrate that the impact of social capital on innovation varies significantly across different quantiles. Consequently, external factors in each country play a crucial role in determining the extent to which social capital influences innovation.