بررسی تاثیر باورها و ارزش های ادراک شده از برند بر رفتار و نگرش مصرف کنندگان
آرشیو
چکیده
ارزیابی ذهنی مصرف کننده که با تفسیر و معنا مفاهیم اطلاعاتی در مورد محصول و خدمتی که دریافت می کند، ایجاد می شود. چراکه، مشتریان با مشاهده و ارزیابی اولیه محصول بلافاصله به بازخورد روانشناختی و برداشت از کیفیت محصول و خدمت در ذهن خود می پردازند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ادراکات مصرف کننده (باورهای ادراک شده از برند و ارزش های ادراک شده) بر رفتارها و نگرش های مصرف کنندگان لوازم خانگی خارجی در مشهد انجام گرفته است. این پژوهش براساس هدف کاربردی و از جهت شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش مصرف کنندگان لوازم خانگی خارجی در شهر مشهد هستند که حجم نمونه براساس قاعده سرانگشتی 5 الی10تعداد گویه ها (10*23) 230نفر مشخص شد و پرسشنامه به روش غیر احتمالی در دسترس بین آنان توزیع گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد چونگ و کیم (2019) است که جهت تایید پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای روایی پرسشنامه از روایی صوری (تایید خبرگان) و روایی ساز ه(بارهای عاملی) استفاده گردید که مقادیر به دست آمده بیانگر تایید پایایی و روایی پرسشنامه است. همچنین، تحلیل داده ها به روش مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای اس پی اس اس و آموس نجام پذیرفت. نتایج حاکی از آن است که ادراکات مصرف کننده بر رفتارها و نگرش های مصرف کنندگان تاثیر مثبت و معناداری دارد. باورهای ادراک شده از برند بر وفاداری برند تاثیر معناداری نداشته اما بر قصد خرید و قصد خرید توصیه شده تاثیر مثبت معناداری دارد، و درنهایت ارزش های ادراک شده از برند بر وفاداری برند و قصد خرید تاثیر مثبت معناداری داشته، در حالی که بر قصد خرید توصیه شده تاثیر معناداری ندارد.Investigating the Impact of Perceptions of Foreign Home Appliance Customers on Their Behaviors and Attitudes
The subjective evaluation of the consumer, which is created by the interpretation and meaning of the concepts of information about the product and service that he receives. Because, by observing and evaluating the product, customers immediately give psychological feedback and impression of the quality of the product and service in their minds. The present study was conducted with the aim of investigating the impact of consumer perceptions(perceived brand beliefs and perceived values) on the behaviors and attitudes of consumers of foreign household appliances in Mashhad. This research is based on the practical purpose and in terms of the method of data collection, it is a descriptive survey. The statistical population in this research is the consumers of foreign household appliances in Mashhad city, the sample size was determined based on the rule of thumb of 5 to 10, the number of items (23*10) was determined and the questionnaire was distributed among them in a non-probabilistic way. The tool for data collection is the standard questionnaire of Chong and Kim (2019), which was used to confirm the reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha coefficient, and for the validity of the questionnaire, face validity (confirmation by experts) and construct validity (factor loadings) were used.Reliability and validity of the questionnaire. Also, data analysis was done using the structural equation model method and using SPSS and Amos software.The results indicate that consumer perceptions have a positive and significant effect on consumer behaviors and attitudes. Perceived beliefs about the brand do not have a significant effect on brand loyalty, but have a significant positive effect on the intention to buy and the intention to buy recommended, and finally, perceived values of the brand have a significant positive effect on brand loyalty and intention to buy, while the intention to buy recommendation.Has no significant effect.