اولویت بندی و ارائۀ مدل تجاری سازی محصولات شرکت ها و واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه ولایت ایرانشهر
آرشیو
چکیده
باوجود چالش های موجود برای راه اندازی مراکز رشد در دانشگاه ها، یکی از راه های تجاری سازی فناوری از طریق راه اندازی کسب وکار نوپا است. شرکت های نوپا همواره با یک سری مشکلات روبه رو می شوند مخصوصا وقتی که با رقبای باسابقه به رقابت بپردازند که مهم ترین آن ها چالش های تجاری سازی محصولاتشان است. هدف پژوهش حاضر، اولویت بندی و ارائه مدل تجاری سازی محصولات شرکت ها و واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه ولایت ایرانشهر است. جامعه آماری پژوهش، اعضای شرکت ها و واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه ولایت ایرانشهر می باشد و نمونه گیری با روش هدفمند و در دسترس انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار Smart pls3 برای برازش مدل و آزمون فریدمن به کمک نرم افزار Spss، برای رتبه بندی مؤلفه ها استفاده شد. در این پژوهش، 5 مؤلفه و 24 شاخص، به عنوان عوامل مؤثر بر تجاری سازی محصولات شرکت ها و واحدهای فناور مرکز رشد شناسایی شدند که در نهایت 8 شاخص بدلیل کمتر بودن بار عاملی آن ها از مقدار 3/0 از مدل پژوهش حذف شدند. نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفه زیرساخت های حمایتی در رتبه نخست و پس از آن ویژگی های فنی و رقبا به ترتیب در رتبه های بعدی به عنوان بااهمیت ترین مؤلفه های مؤثر بر تجاری سازی محصولات شرکت ها و واحدهای فناور مرکز رشد دانشگاه ولایت شناسایی شدند و در پایان پژوهش پیشنهادهایی جهت توسعه تجاری سازی محصولات ارائه شد از جمله: استفاده از تجربیات اساتید دانشگاهی و دانش روز دانشگاهیان جهت تجاری سازی شرکت ها و واحدهای فناور و حمایت های پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری از جمله حمایت های مالی، علمی، فرهنگی از شرکت ها و واحدهای فناور.Prioritization and presentation of Commercialization model of products of companies and technology units located in the growth center
The purpose of this study is to prioritize and present the commercialization model of products of companies and technology units located in the growth center of Iranshahr University. The data collection tool in this study was a researcher-made questionnaire that Cronbach's alpha coefficient was used to assess the reliability of the questionnaire and the opinions of academic experts were used to assess the validity. The population of the study is companies and technology units located in the growth center of Iranshahr University and sampling was done by purposeful and accessible method, finally 51 questionnaires were returned. Analysis was performed using Smart pls and Spss software. In this study, 5 components and 24 index were identified as effective factors on the commercialization of products of companies and technology units of the growth center, which are 2 indicators, namely cohesive communication and cooperation of companies located in growth centers and support index. Media from companies based in growth centers were removed from the value of 0.3 due to their lower operating load. The results showed that the component of support infrastructure in the first place and then the technical characteristics and competitors in the next ranks, respectively, as the most important components affecting the commercialization of companies' products and Technology units of the Provincial University Growth Center were identified.