واکاوی و اولویت بندی راهبردهای اساسی تولید دانش پاسداری از انقلاب اسلامی
آرشیو
چکیده
توسعه روزافزون انقلاب اسلامی و ظهور و بروز فرصت ها و تهدیدات نو، ابعاد متعدد و متفاوتی از پاسداری را فراوری جبهه انقلاب اسلامی قرار داده و این الزام را ایجاب کرده است تا ضمن استفاده از تجربیات متراکم گذشته با نوآوری و پیمودن راه های میان بُر، مرزهای دانش را شکسته و دانشی متناسب با افق های جدید علمی تولید کنند. هدف پژوهش کنونی، واکاوی و اولویت بندی راهبردهای اساسی تولید دانش پاسداری از انقلاب اسلامی می باشد. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی؛ از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش های اکتشافی و از نظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی بود. روش پژوهش، آمیخته و به صورت کیفی و کمی است. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان سازمانی سپاه پاسداران و نخبگان دانشگاهی و علمی سازمان های نیروهای مسلح است. نمونه آماری در بخش کیفی به روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی بر اساس جدول مورگان به تعداد ۳۰ نفر انتخاب شدند. در بخش کیفی پژوهش با بهره گیری از مطالعات اسنادی و روش گروه کانونی، داده های لازم استخراج شد و با روش شناسه گذاری تحلیل شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی نیز پرسش نامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس تأیید شد. به علاوه در بخش کمی پژوهش، با استفاده از موقعیت یابی راهبردی و بر اساس روش swot و ماتریس کمی برنامه ریزی راهبردی QSPM، راهبردهای نهایی تدوین و اولویت بندی شدند. بر اساس نتایج پژوهش، 82 عامل تأثیرگذار بر تولید دانش پاسداری از انقلاب اسلامی در قالب 23 شناسه محوری و ۶ شناسه انتخابی با عناوین: عوامل کلیدی موفقیت، عوامل فیزیکی، عوامل فرهنگی، عوامل انسانی، عوامل تعاملی و عوامل راهبردی شناسایی شدند و با انجام موقعیت یابی راهبردی، راهبردهای اساسی تولید دانش پاسداری از انقلاب اسلامی مشتمل بر ۸ محور و به ترتیب اولویت به شرح: جبهه سازی علمی با رویکرد آرمانگرایی، انقلابی گری و اقدام جهادی؛ اسلامی سازی علوم انسانی با رویکرد تحولی؛ دستیابی به استقلال در اندیشه و تفکر؛ ایجاد و توسعه پایگاه استنادی دانش پاسداری از انقلاب اسلامی؛ نیازسنجی مبتنی بر عرصه های اولویت دار گام دوم انقلاب اسلامی؛ آمایش علمی سرزمینی و توسعه متعادل و متوازن قابلیت ها؛ ایجاد، یکپارچه سازی و روزآمدسازی نظامات و ایجاد نظام دیپلماسی و همکاری های علمی انقلاب اسلامی، ارائه شد.prioritizing the basic strategies of knowledge production to protect the Islamic revolution.
The increasing development of the Islamic Revolution and the emergence and emergence of new opportunities and threats have made the Guardsmanship a product of the Islamic Revolution Front in various and different dimensions, and have required them to use the accumulated experiences of the past, innovate and take shortcuts, break the boundaries of knowledge, and produce knowledge that is in line with new scientific horizons. The aim of the current research is to analyze and prioritize the basic strategies for producing knowledge of the Guardsmanship of the Islamic Revolution. This research was applied in terms of its purpose; in terms of information collection, it was exploratory research, and in terms of its nature, it was descriptive-survey. The research method is mixed and qualitative and quantitative. The statistical population of this research includes the organizational experts of the Revolutionary Guards and the academic and scientific elites of the armed forces organizations. The statistical sample was selected in the qualitative part by purposive sampling method and in the quantitative part based on the Morgan table, with a total of 30 people. In the qualitative part of the research, the necessary data were extracted using documentary studies and the focus group method and analyzed using the identification method. The information collection tool in the quantitative part is a questionnaire, the validity and reliability of which were confirmed using content validity and Cronbach's alpha test using SPSS software. In addition, in the quantitative part of the research, using strategic positioning and based on the SWOT method and the QSPM quantitative strategic planning matrix, the final strategies were formulated and prioritized. Based on the research results, 82 factors affecting the production of knowledge of the preservation of the Islamic Revolution were identified in the form of 23 central identifiers and 6 optional identifiers with the titles: key success factors, physical factors, cultural factors, human factors, interactive factors and strategic factors. By conducting strategic positioning, the basic strategies for the production of knowledge of the preservation of the Islamic Revolution were identified, including 8 axes and in order of priority as follows: building a scientific front with an idealistic approach, revolutionism and jihadi action; Islamization of the humanities with a transformational approach; achieving independence in thought and thinking; creating and developing a knowledge citation base to preserve the Islamic Revolution; needs assessment based on priority areas of the second step of the Islamic Revolution; territorial scientific planning and balanced and balanced development of capabilities; creating, integrating, and updating systems and creating a system of diplomacy and scientific cooperation of the Islamic Revolution were presented.