ساحت های تربیتی از منظر شهید مرتضی مطهری و علامه محمدتقی جعفری
آرشیو
چکیده
انسان موجودی با ابعاد و ساحت های گوناگون است؛ دارای نفس و بدن و برخوردار از بینش ها، گرایش ها و توانایی های مختلف. از آنجا که تعلیم و تربیت فرآیندی برای ایجاد، شکوفایی، تصحیح، تقویت، تعدیل و هدایت این بینش ها، گرایش ها، استعدادها و توانایی ها در ابعاد مختلف وجود انسان (نفس و بدن) به منظور رسیدن به کمال مطلوب است، با تمام این ابعاد و ساحت ها سروکار دارد. بنابراین، یکی از موضوعاتی که در تعلیم و تربیت باید مشخص شود، حوزه های گوناگونی است که تعلیم و تربیت با آنها مرتبط است؛ یعنی تعیین اینکه چه موضوعاتی و کدام استعدادها و قابلیت ها باید شکوفا، اصلاح، تعدیل، تقویت و یا هدایت شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ساحت های تربیتی از دیدگاه شهید مطهری(ره) و علامه جعفری(ره) صورت گرفته است. این پژوهش به روش تحلیلی–اسنادی انجام شده است. به منظور گردآوری داده های لازم برای دستیابی به اهداف پژوهش، متون مرتبط با موضوع، از طریق فیش برداری جمع آوری و با روش کیفی تحلیل شده اند. با بررسی دیدگاه های تربیتی شهید مطهری(ره)، می توان ساحت های زیر را برای تربیت برشمرد: جسمانی، عقلانی، اراده، قلب، عبادی، علمی، غریزی، اخلاقی، ذوقی و هنری، اجتماعی، فنی و صنعتی و همچنین ساحت خلاقیت و نوآوری. بررسی آثار علامه جعفری(ره) نیز نشان می دهد که مهم ترین ساحت های تربیتی از دیدگاه ایشان عبارت انداز: ساحت شهودی، ساحت علمی و شناختی، ساحت عقلانی و فلسفی، ساحت اخلاقی، ساحت حکمی و ساحت دینی.The Domains of Education from the Viewpoint of Shahid Morteza Motahhari and Allamah Mohammad-Taqi Jafari
Human beings are entities with diverse dimensions and spheres. They possess both a soul and a body and are endowed with various insights, attitudes, and abilities. Since it is a process aimed at creating, flourishing, correcting, strengthening, moderating, and guiding these insights, attitudes, talents, and abilities across different dimensions of human existence (soul and body) to achieve ideal perfection, education deals with all these dimensions and spheres. Therefore, one of the key issues in education is identifying its various domains—that is, determining which subjects, talents, and capabilities should be flourished, corrected, moderated, strengthened, or guided. This study explores the domains of education from the viewpoint of Shahid Morteza Motahhari and Allamah Mohammad-Taqi Jafari. The research adopts an analytical-documentary method. Relevant texts were gathered through note-taking and analyzed using qualitative methods to collect the necessary data to achieve the research objectives. Examining Shahid Motahhari's educational views can identify physical, intellectual, devotional, scientific, instinctual, moral, aesthetic and artistic, social, technical, and industrial domains of education, and those related to will, heart, creativity, and innovation. Similarly, the study of Allamah Jafari's works reveals that the most important domains of education from his perspective are intuitive, scientific and cognitive, rational and philosophical, ethical, sapiential, and religious.