نقش ساختارهای فرهنگی در تکوین آثار ادبی
آرشیو
چکیده
اقوام شرقی، تمام اندیشه و تفکر و دستاوردِ خود را در نظم یا شعر گنجانده اند و به نثر یا تبلور ادبی آن به صورتِ داستان کمتر توجه کرده اند. فرض اصلی ما آن است که ساختار فرهنگی فردگرایی و عدم مشارکت جمعی علت اصلی این رویکرد گشته است. داستان نویسی نیازمند زمینه های فرهنگی مشارکتی است اما شعر با فردگرایی تناسب دارد. در سنت ادبی کهن، داستان هایی نیز وجود داشته است اما در این داستان ها نیز مبنای اصلی فردگرایی است و این داستان ها مبتنی بر اهمیت فرد نگارش یافته اند و با شعرهای آن اعصار تفاوتی بدین لحاظ ندارند. نتیجه تحقیق نیز این فرض را تأیید می کند. در داستان های شفاهی و مکتوب کهن منثور یا منظوم از یک الگوی واحد استفاده شده است؛ الگوی آشناسازی یا پاگشایی. تکرار ساختار آشناسازی در داستان های کهن نشان می دهد داستان های قدیم و به تبعِ آن فرهنگ عمومی ما همواره با آغاز و پایانی مشخص و از پیش تعیین شده روبرو است بنابراین، تغییری در کلیّت داستان و سرنوشت اشخاص به وجود نمی آید آنچه هست تکرار نمونه های قبلی است اما رمان پاسخی به نیازهای اجتماعی، فرهنگی و تاریخی انسان است، رمان نویس شخصیت های داستانی را متناسب با وضعیت های روزگار وضع می کند تا بتواند به خوانندگان خودش بصیرت تازه بدهد و آنان را متناسب با وضعیت های دشوار برای زندگی آماده سازد یا نگاه انتقادی را در جامعه پرورش دهد.The role of cultural structures in the development of literary works
Eastern nations have encapsulated all their thoughts, ideas, and achievements in poetry and have paid less attention to prose or its literary crystallization in the form of stories. Our primary assumption is that the cultural structure of individualism and lack of collective participation is the main reason for this approach. Storytelling requires cultural backgrounds of collaboration, but poetry aligns with individualism. In ancient literary tradition, there were stories, but these stories were also based on individualism and were written emphasizing the importance of the individual, not differing in this respect from the poetry of those times. The result of the research also confirms this hypothesis. In ancient oral and written stories, whether prose or verse, a single pattern has been used; the pattern of familiarization or initiation. The repetition of the familiarization structure in ancient stories indicates that our old tales, and consequently our general culture, have always faced a predetermined beginning and end; therefore, no change occurs in the overall narrative and fate of characters. What exists is a repetition of previous models. However, a novel responds to social, cultural, and historical human needs.