آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۹

چکیده

هدف از این پژوهش واکاوی مؤلفه های شناختی بود که در فرایند ترغیب به رفتار کارآفرینانه نقش علی ایفا کردند. روش پژوهش کیفی و بر اساس نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارآفرینان صنایع تبدیلی کشاورزی استان مازندران در مقطع زمانی زمستان 1400 تا بهار 1401 و نمونه آماری پژوهش 21 نفر از خبرگان سازمانی و نظری بودند که به روش نمونه برداری هدفمند و از نوع گلوله برفی شناسایی و با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد مطالعه قرار گرفتند. داده های گردآوری شده براساس شیوه اشتراوس و کوربین (1998) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های فرآیند کدگذاری 275 کد باز بود که پس از گذراندن مراحل کدگذاری باز، مرکزی و انتخابی. 25 مقوله فرعی و 11 مقوله اصلی شناسایی و در 5 محور طبقه بندی شدند که عبارتند از: انگیزش شناختی (ادراک نیازهای مالی و نیاز روان شناختی)، بسترهای شناختی (نگرش کارآفرینانه، توانائی های آموخته شده کارآفرینی، ویژگی های شخصیتی و کارآفرینانه)، مداخله گرها (مداخلات شناختی)، راهبردها (خودشکوفایی، تفکر کارآفرینانه، ساختارسازی) و پیامدها (نتایج شناختی و نتایج فراشناختی) حول مقوله محوری (مؤلفه های شناختی الگوی ترغیب). نتایج در قالب الگوهای پارادایمی و مفهومی شکل گرفت. یافته های این مطالعه می تواند در سطح کلان برای سیاست-گذاران کشوری و مدیران اجرایی بخش دولتی و خصوصی و در سطح خرد برای ترغیب دانشجویان و علاقمندان به کارآفرینی مورد استفاده واقع شود.

Identifying and modeling the cognitive components of the persuasion pattern to entrepreneurial behavior (a qualitative study)

The purpose of this research was to analyze the cognitive components that played a causal role in the process of persuasion to entrepreneurial behavior. The research method was qualitative and based on grounded theory. The statistical population of the research included all entrepreneurs of agricultural transformation industries in Mazandaran province in the time period of winter 1400 to spring 1401 and the statistical sample of the research was 21 organizational and theoretical experts who were identified by purposeful and snowball sampling method and studied using semi-structured interview method. The collected data were analyzed according to the method of Strauss and Corbin (1998). The findings of the coding process were 275 open codes, which after going through open, central and selective coding phases; 25 subcategories and 11 main categories were identified and classified in 5 axes, which are: cognitive motivation (the Perception of physiological needs & psychological needs), Cognitive context (Entrepreneurial attitude, learned entrepreneurial skills, personality and entrepreneurial traits), Interventionists (cognitive interventions),Strategies (Self-actualization, entrepreneurial thinking, structuring), and consequences (cognitive results, meta-cognitive results) around the central category (cognitive components of persuasion pattern). The results were formed in the form of paradigmatic and conceptual patterns. The findings of this research can be used at the macro level for national policy makers and executive managers of public and private sectors and at the micro level to persuading students and those interested in entrepreneurship.

تبلیغات