آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۹

چکیده

اختلال اضطراب جدایی شایع ترین اختلال اضطرابی دوران کودکی است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ی تأثیر آموزش بازی های حرکتی موزون و بازی درمانی مبتنی بر رابطه ی والد-کودک بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب جدایی دانش آموزان پایه ی اول شهر ملایر انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایش های میدانی با طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه ی آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان پایه ی اول ابتدایی شهرستان ملایر در سال تحصیلی1402-1401 بودند، که با روش نمونه گیری هدفمند از میان مدارس ابتدایی سطح شهر با استفاده از پرسشنامه ی غربالگری اختلال اضطراب جدایی، پرسشنامه ی خودتنظیمی هیجانی و انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و یک گروه گواه گمارش شدند. دو نوع مداخله ی بازی درمانی اجرا و در نهایت داده های پس آزمون یک هفته بعد از انجام مداخلات جمع آوری شد. به طورکلی، نتایج حاصل نشان داد که هر دو مداخله ی بازی درمانی بر کاهش علائم اضطراب جدایی و افزایش خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان اثر معناداری دارند(p>0.05). اما مداخله ی بازی درمانی مبتنی بر رابطه ی والد-کودک نسبت به آموزش بازی های حرکتی موزون در کاهش علائم اضطراب جدایی مؤثرتر بود. بنابراین پیشنهاد می شود تا تکنیک های بازی درمانی به مشاوران و معلمان مدارس ابتدایی و همچنین مربیان پیش دبستانی آموزش داده شود تا بتوانند در مواجهه با کودکان مضطرب کلاس خود از آن استفاده کنند.

Comparison of the effect of teaching rhythmic movement games and play therapy based on parent-child relationship on emotional self-regulation and separation anxiety of first grade students.

Separation anxiety disorder is the most common childhood anxiety disorder, so the present study was conducted with the aim of comparing the effect of teaching rhythmic movement games and play therapy based on parent-child relationship on emotional self-regulation and separation anxiety of first grade students in Malayer city. This research was a type of field experiments with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research was all the students of the first grade of primary school in Melair city in the academic year of 1402-1401, who were randomly selected by purposeful sampling from among the primary schools of the city using the separation anxiety disorder screening questionnaire, the emotional self-regulation questionnaire and conducting a structured clinical interview. They were assigned to two intervention groups and one control group. Two types of play therapy interventions were implemented and finally the post-test data were collected one week after the interventions. In general, the results showed that both play therapy interventions have a significant effect on reducing separation anxiety symptoms and increasing emotional self-regulation in students (p>0.05). But the play therapy intervention based on the parent-child relationship was more effective in reducing the symptoms of separation anxiety than teaching rhythmic movement games. Therefore, it is suggested that play therapy techniques be taught to counselors and teachers of elementary schools as well as preschool teachers so that they can use it in dealing with anxious children in their class.

تبلیغات