تجارب معلمان ابتدایی از ارتباط با والدین با هدف اجرای برنامه درسی مقطع ابتدایی: مطالعه پدیدارشناختی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در پژوهش حاضر به بررسی تجارب معلمان ابتدایی از ارتباط با والدین با هدف اجرای برنامه درسی به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی پرداخته شده است. قلمرو پژوهش را والدین و معلمان دانش آموزان ابتدایی شهر بیرجند تشکیل دادند. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد که با مصاحبه عمیق 12 نفر از والدین و 13 معلم، داده ها اخذ گردید. برای تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده از روش کلایزی استفاده شد. یافته های حاصل از تجارب زیسته والدین و معلمان در خصوص علل ارتباطات میان فردی معلم-والدین در 7 مضمون اصلی"خبری و آگاه سازی"، "مشارکت جویی و حمایتی"، "آموزشی و تربیتی"، "راهنمایی و مشاوره"، " نظارتی و مراقبتی"، " بحران زدایی" و "انتقادی و انتقام جویی" خلاصه شد. به طورکلی یافته های پژوهش نشان داد علل ارتباطات میان فردی والدین و معلمان به در یک طیف ارتباطی از سطح پایین خبری و آگاه سازی تا مرحله انتقاد و انتقام جویی قرار دارد. در جریان این ارتباط در مراحل نخست باهدف اطلاع رسانی اخبار و آگاه سازی از جریانات آموزشی و تربیتی صورت می گیرد و سپس ارتباطات در سطوح بالاتری همچون مسائل آموزشی و تربیتی و راهنمایی و نظارتی ادامه پیداکرده و درنهایت در صورت مشکلات، نقش ارتباطات به سمت بحرانی زدایی سوق پیدا می کند. در صورت تشدید بحران ها، انتقاد و انتقام جویی محور ارتباط قرار می گیرد. از یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که والدین و معلمان به دلایل مختلفی با همدیگر ارتباط برقرار کرده اند و هر کدام از این علل ارتباطی بر مدیریت فرآیندیاددهی-یادگیری تاثیرگذار بوده اند و مسیر اجرای برنامه درسی را دچار تغییر و تحول کرده است.Primary Teachers' Experiences of Communicating with Parents with the Aim of Implementing the Primary School Curriculum: A Phenomenological Study
Introduction: One of the effective levels of educational communication in the implementation of the curriculum is the interpersonal communication between teachers and parents, which has a special and effective place in the current education system.Research questions: What experiences do teachers have regarding the reasons for communicating with parents to implement the elementary school curriculum? What are parents' experiences regarding the reasons for communicating with parents in order to implement the elementary school curriculum?Methods: In the present study, the causes of interpersonal communication between teachers and parents in elementary school have been investigated using a qualitative and phenomenological method. The scope of the study was made up of parents and teachers of elementary school students in Birjand city. According to the nature of the study, the purposeful sampling method was used, and the data was collected through in-depth interviews of 12 parents and 13 teachers. Collaizi analysis method was used to analyze the collected data. Guba and Lincoln (1985) criteria were used to evaluate the results.Results: Findings from the lived experiences of parents and teachers regarding the causes of teacher-parent interpersonal communication in seven main themes of "news and awareness", "participation and support", "educational and training", "guidance and consultation", "monitoring and care", "de-crisis" and "criticism and revenge" were summed up.Discussion: In general, the findings of the study showed that the causes of interpersonal communication between parents and teachers are in a range of communication from the low level of news and awareness to the stage of criticism and revenge. In the course of this communication, in the first stages, it is done with the aim of informing news and raising awareness about educational and educational processes, and then communication continues at higher levels such as educational and educational issues, guidance and supervision, and finally, in case of problems, the role of communication is directed towards de-crisis. In case of escalation of crises, criticism and revenge become the focus of communication. From the findings of the study, it can be concluded that parents and teachers have communicated with each other for various reasons, and each of these communication reasons has influenced the management of the teaching-learning process and has changed the course of curriculum implementation.