آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۸

چکیده

با توجه به اینکه کودکانی که بخش اول زندگی خود را در پرورشگاه ها می گذرانند، عمدتاً از محیط های حمایت کننده محروم هستند و بیشتر در معرض خطر مشکلات رفتاری همچون پرخاشگری و رفتارهای ضداجتماعی هستند، این پژوهش صورت گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش باورهای دینی و معنوی بر رشد اجتماعی نوجوانان پرورشگاهی شهر کرمان بود. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی (طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل) و جامعه آماری آن را نوجوانان ساکن در پرورشگاه صنعتی شهر کرمان تشکیل داده اند که تعداد آنان بالغ بر 200 نفر بود. 30 نفر به صورت تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. 15 نفر از آنها به طور تصادفی در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسش نامه رشد اجتماعی وایزمن جمع آوری گردیده است. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که آموزش باورهای دینی و معنوی بر رشد اجتماعی نوجوانان پرورشگاهی شهر کرمان تأثیرگذار بوده است.

The Effect of Teaching Religious and Spiritual Beliefs on the Social Development of Orphaned Adolescents

Children spending the first part of their lives in the orphanage are mostly deprived of supportive environments and are more at risk of behavioral problems such as aggression and antisocial behaviors. The aim of the present study was to investigate the effect of teaching religious and spiritual beliefs on the social development of orphaned adolescents in Kerman. The research method is experimental (pretest-posttest design with control group) and the statistical population consists of over 200 adolescents living in the industrial orphanage of Kerman. 30 people were randomly selected as the sample group, 15 of whom were randomly assigned to the experimental group and 15 to the control group. Data were collected using the Wiseman Social Development Questionnaire. The collected data were analyzed using the covariance test. The research findings indicate that teaching religious and spiritual beliefs had an impact on the social development of adolescents in orphanages in Kerman city.

تبلیغات