چکیده

باوجوداینکه تمایل جنسی یک نیاز بیولوژیکی و غریزی است، اما انسان ها در برآورده کردن میل جنسی، خاص و خلاق هستند. درواقع، آن ها بسته به معارف دریافتی و نگرش هایشان، به روش های گوناگون، تمایلات جنسی را تعدیل، اصلاح و تغییر می دهند. در این رابطه، ضمن معرفی سه رویکرد رفتار جنسی (رویکرد نفی، رویکرد آزادی و خودآیینی فزاینده جنسی و رویکرد اعتدال و روابط مسئولانه) که متأثر از معارف و نگرش های مختلف در جوامع گوناگون است و هرکدام به یک روش، باعث تعدیل یا تغییر تمایل جنسی شدند، به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که چگونه معارف مختلف ذهن افراد را درزمینه تمایلات جنسی متأثر می سازند و زندگی جنسی او را رقم می زند؟ بنابراین، با استفاده از روش توصیفی– تحلیلی این پژوهش انجام گرفت. نتایج نشان داد که شناخت چیزی نیست که در ذهن فرد پیش برود، بلکه همان طور که تحقیقات معاصر درزمینه علوم اعصاب، باستان شناسی و فلسفه علم نشان می دهد شناخت آغشته، متضمن، ادغام شده، گسترش یافته و توزیع می شود. لذا نیاز است برای تثبیت اخلاق جنسی، جامعه و مراکز آموزشی با ایجاد بستر اجتماعی مذاکره در این رابطه، افراد را در معرض ارائه معارف مستدل با نظر به کرامت انسان و یک چشم انداز درست و مسئولیت پذیرانه قرار دهند، به گونه ای که یک مبنای محکم از اخلاق جنسی که شرایط جنسی ایدئال و قابل قبول اخلاقی را به رسمیت می شناسد، ایجاد شود. ایجاد معرفت نسبت به ارزش های اخلاقی جنسی، در توانایی افراد برای تصمیم گیری های اخلاقی و هدایت درست فعالیت های جنسی مؤثر خواهد بود و تفکر اخلاقی و نگرش های افراد را متأثر خواهد ساخت

An investigation into the role of knowledge and beliefs in shaping sexual behaviors

Although sexual desire is a biological and instinctive need, humans are unique and creative in satisfying sexual desire. In fact, they modify, correct, and change sexual desire in various ways, depending on the knowledge they receive and their attitudes. In this regard, while introducing three approaches to sexual behavior (the denial approach, the approach of increasing sexual freedom and autonomy, and the approach of moderation and responsible relationships) that are influenced by different knowledge and attitudes in different societies, and each of them modified or changed sexual desire in a different way, we are looking to answer the question of how different knowledge affects the minds of individuals in the field of sexual desire and determines their sexual life? Therefore, this research was conducted using the descriptive-analytical method. The results showed that cognition is not something that goes on in the mind of an individual, but rather, as contemporary research in the fields of neuroscience, archaeology, and philosophy of science shows, cognition is impregnated, implied, integrated, expanded, and distributed. Therefore, in order to establish sexual morality, society and educational centers need to create a social platform for discussion in this regard, exposing individuals to well-founded knowledge with regard to human dignity and a correct and responsible perspective, so that a solid basis of sexual morality that recognizes ideal and morally acceptable sexual conditions is created. Creating knowledge about sexual moral values ​​will be effective in individuals' ability to make moral decisions and properly guide sexual activities, and will affect individuals' moral thinking and attitudes.

تبلیغات