تحلیل ملاک های صدور احادیث از دیدگاه محدّث جزائری در دو شرح«غایه المرام» و «کشف الاسرار» (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
محدّث جزائری(1050ق 1112ق) از دانشمندان برجسته شیعه و شاگرد خاص علّامه مجلسی، دارای آثار بسیاری است. وی بیشتر حیات علمی خود را صرف یادگیری و تألیف در حوزه مباحث حدیثی نموده است و دارای مبانی و اندیشه های فقه الحدیثی و رجالی منسجمی است. وی بر پایه مبانی رجالی خود تمامی اسانید دو کتاب تهذیب الأحکام و استبصار شیخ طوسی را برپایه اصطلاح تنویع حدیث متأخران، در ضمن شروح جامعی که تحت عناوین«غایه المرام»، «مقصود الأنام» و «کشف الاسرار» بر آن دو کتاب نوشته، اعتبار سنجی نموده است. پژوهش حاضر مهم ترین مبانی وی را تحلیل و تبیین و ایرادها و کاستی های کار وی را ارائه نموده است. اکتفاء نکردن به توثیقات خاص و اعقتاد به برخی توثیق های عام و نیز بهره مندی از شهرت روایی، شهرت عملی و مقبولیت به عنوان قرائنی جهت اطمینان به صدور احادیث از جمله مبانی و اندیشه های رجالی وی به شمار می آید. وی علی رغم این که تمام تلاش خود را در اعتبار سنجی احادیث به کار گرفته با این همه کار وی بدون اشتباه و کاستی نیست.Analysis of the criteria for transmitting hadiths from the perspective of a Jazairi hadith scholar in two commentaries on "Ghayyah al-Maram" and "Kashf al-Asrar"
Muhaddith al-Jazairi (1050 AH - 1112 AH), a prominent Shiite scholar and special student of Allama Majlisi, has written many works. He has spent most of his academic life learning and writing in the field of hadith discussions and has coherent principles and ideas of hadith jurisprudence and juristic thought. Based on his juristic principles, he has validated all the chains of transmission of the two books Tahdhib al-Ahkam and Istbissar by Sheikh Tusi based on the term of diversification of hadith of the later generations, in addition to the comprehensive commentaries he wrote on those two books under the titles of "Ghayyah al-Maram", "Maqsud al-An'am" and "Kashf al-Asrar". The present study has analyzed and explained his most important principles and presented the objections and shortcomings of his work. Not being satisfied with specific verifications and believing in some general verifications, as well as enjoying the reputation of narration, practical reputation and acceptability as evidence for confidence in the issuance of hadiths, are among his juristic principles and ideas. Despite his efforts to verify the authenticity of hadiths, his work is not without mistakes and shortcomings.