بررسی وضعیت سیاست گذاری عمومی و خط مشی گذاری دولت در دوره های آموزشی مهارتی در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از وظایف اصلی دولت ها، اعمال سیاست گذاری است. دولت ها وظایف گوناگونی را مطابق قانون برعهده دارند؛ اما باتوجه به اینکه در بعضی از موارد، ورود پیدا نمی کنند یا نباید ورود یابند، بعضی از آن وظایف را با صلاحدیدی به بخش های دیگر واگذار می کنند. دولت ها می کوشند با تنظیم قواعد و مقررات و تدوین سیاست ها، نقش مدیریتی را به عهده بگیرند. دوره های آموزشی مهارتی، کلید توسعه پایدار در هر کشور است و در حال حاضر، اهمیت خاص آن بر کسی پوشیده و پنهان نیست. در کشور ما نیز ارائه دهندگان آموزش و متولیان تربیت مهارتی و فنی در سطوح مختلف، بسیار متنوع و گسترده هستند. وجود یک نظام منسجم و پویا در حوزه دوره های آموزشی و تربیت مهارتی حرفه ای به همراه یک نهاد هماهنگ کننده، از الزامات تضمین کیفیت و ارتقای جایگاه آن در کشور است؛ باوجود تاکید بر جایگاه آن، همچنین تشکیل نهاد هماهنگ کننده؛ تشکیل یک نظام کارآمد متناسب ضروری به نظر می رسد. این پژوهش با هدف بررسی نهادهای سیاست گذار و خط مشی گذار در حوزه دوره های آموزشی مهارتی، به دنبال توصیف وضعیت کنونی آنها و ارائه اولویت بندی از نهادها و دستگاه های سیاست گذار در این حوزه است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی، و نحوه گردآوری داده های توصیفی از نوع پیمایشی است. برای رتبه بندی نهادها از تکنیک دلفی و آزمون تی استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که از بین کلیه نهادهای مورد بررسی، هفت نهاد خط مشی گذار موثر بر دوره های آموزشی مهارتی در کشور از دیدگاه خبرگان تعیین گردید.Study the Status of Public Policy and Policy Making in Training – Skills Courses in Iran
One of the main tasks of governments is to implement policy. Governments have a variety of responsibilities under the law. However, due to the fact that in some cases, they do not enter or should not enter, some of them delegate those tasks to other departments at their own discretion. Governments try to assume a managerial role by setting rules and regulations and formulating policies. Skills training courses are the key to sustainable development in any country and at present its special importance is not hidden from anyone. In our country, training providers and those in charge of skills and technical training at various levels are very diverse and extensive. Existence of a coherent and dynamic system in the field of training and vocational training courses with a coordinating institution is one of the requirements for quality assurance and promotion of its position in the country. Despite emphasizing its position and also forming a coordinating institution, forming a system. Proportionally efficient, it seems necessary. This study aims to review the policy-making institutions and policy-makers in the field of skills training courses, seeks to describe their current situation and prioritize policy-making institutions and agencies in this field. And in terms of how to collect data is a descriptive survey type. Delphi technique and t-test were used to rank the institutions. The results of this study indicate that among all the studied institutions, seven policy-making institutions affecting skill training courses in the country were determined from the perspective of experts.
Policy-making, public law, government, skills training courses, educational policy-making