آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۵

چکیده

طراحی مناسب فضا، تعاملات اجتماعی دانش آموزان را افزایش داده و به تسهیل یادگیری کمک می کند. مدل چیدمان کلاس ها بر سازمان دهی فضاهای آموزشی و اجتماع پذیری فضا تأثیرگذار است. موقعیت کلاس ها، ارتباطات فضایی و دسترسی به نواحی باز بین کلاس ها می تواند به افزایش تعاملات اجتماعی و فعالیت های گروهی کمک کند. امروزه آموزش فقط در محدوده کلاس اتفاق نمی افتد و توجه به ویژگی های محیطی می تواند تأثیر زیادی در یادگیری دانش آموزان داشته باشد. به همین علت ضروری است کالبد مدارس تغییر کند و با نیازهای آموزشی هماهنگ شود. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل انواع چیدمان کلاس ها بر میزان اجتماع پذیری فضای دسترسی بین آن هاست. روش تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی بوده و با کمک روش کمّی به تحلیل اجتماع پذیری فضاهای دسترسی بین کلاس پرداخته شده است. داده ها به صورت کتابخانه ای جمع آوری و برای تحلیل اجتماع پذیری فضاهای دسترسی، از روش نحو فضا و رتبه بندی چندمعیاره تاکسونومی استفاده شده است. به این صورت که ابتدا پلان مدارس در نرم افزار Depthmap تحلیل و سپس با استفاده از تاکسونومی عددی ترکیب شده اند. درنهایت، تحلیل فضایی نقشه ها در ArcGIS برای نمایش سطح اجتماع پذیری فضاهای ارتباطی بین کلاس ها انجام شده است. نتایج نشان داد چیدمان های مختلف کلاس ها بر اجتماع پذیری فضاهای دسترسی تأثیرات متفاوتی دارند. چیدمان مربع، با یکپارچگی بالا، بیشترین اجتماع پذیری را دارد، اما تنوع عملکردی کمتری ارائه می دهد. چیدمان های پراکنده و H شکل با راهروهای وسیع تر، فضای پویاتر و متنوع تری را فراهم می کنند، که به تعاملات بیشتر کمک می کند. چیدمان کلاس ها با توجه به نیازهای گروه های سنی مختلف می تواند طراحی شود. مثلاً چیدمان مربع به دلیل اجتماع پذیری بالا و نظارت آسان، برای مقاطع ابتدایی که کودکان نیاز به حمایت بیشتری دارند، مناسب است. درمقابل، چیدمان پراکنده با ایجاد فضاهای متنوع و آرام، برای مقاطع دبیرستانی که نیاز به فعالیت های متنوع و تمرکز بیشتر دارند، گزینه بهتری محسوب می شود.

The Sociability of Space between Classrooms in Schools Based on Architectural Space Syntax (As Introduced by the Organization for Renovation, Development, and Equipment of Schools)

Proper spatial design enhances students’ interactions and facilitates learning. The arrangement of classrooms plays a crucial role in organizing educational spaces and impacts social engagement. Classroom positioning, spatial connections, access to shared facilities, and the design of open areas between classrooms contribute to increased social interactions and support for group activities. In modern education, learning extends beyond the confines of a traditional classroom, and attention to environmental characteristics can significantly influence students' learning experiences. Thus, adapting school structures to evolve and align with educational needs is essential. This study analyzes different classroom layouts and their effects on the sociability of the spaces between them. The research method is descriptive-analytical, employing quantitative techniques such as space syntax and multi-criteria taxonomy ranking to evaluate the social accessibility of these connecting spaces. Data was gathered from library sources, and school floor plans were initially analyzed using Depthmap software. The resulting data was then combined using numerical taxonomy, and spatial mapping was conducted in ArcGIS to illustrate the level of social accessibility within the connecting spaces between classrooms. The results revealed that various classroom layouts have distinct effects on the sociability of access spaces. Square layouts, with high integration, exhibit the highest level of social accessibility but offer limited functional diversity. In contrast, scattered and H-shaped layouts, characterized by wider corridors, provide more dynamic and diverse spaces that foster greater interaction. Additionally, Classroom layouts can be tailored to the needs of different age groups. For instance, square layouts, with high sociability and easy supervision, are suitable for elementary levels where younger children require more support. Conversely, dispersed layouts, offering diverse and quieter spaces, are better suited for high school levels, which benefit from varied activities and greater focus. In conclusion, adjusting classroom layouts to align with students’ developmental needs enhances both social engagement and learning outcomes, underlining the importance of thoughtful spatial design in educational settings.

تبلیغات