بررسی تولیدات علمی حوزه فلسفه در علوم انسانی و اجتماعی بر اساس مقالات نمایه شده در پایگاه اسکوپوس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف رسیدن به درک جامعی از روند و ساختار موضوعی مقالات حوزه فلسفه در علوم انسانی و اجتماعی انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی با رویکرد علم سنجی که به تحلیل محتوای متون با استفاده از هم رخدادی واژگان و تحلیل شبکه های اجتماعی پرداخته است. جامعه پژوهش حاضر شامل مقالات حوزه فلسفه در زیر موضوع علوم انسانی و اجتماعی در بازه زمانی 1884 تا 2022 میلادی پایگاه اسکوپوس که تا تاریخ 31/12/2022 منتشر شده بودند. نهایتا 18138 مقاله به منظور ترسیم جامعی از ساختار فکری دانش در حوزه فلسفه علوم انسانی و اجتماعی انتخاب شد. برای تحلیل داده ها و ترسیم نقشه علمی از بستهR bibliometrix بهره گرفته شد. یافته ها: پژوهش های حوزه فلسفه در علوم انسانی و اجتماعی منجر به شکل گیری 4 خوشه «دین و علم» و « عمل گرایی و طبیعت گرایی»، «فلسفه و نظریه تعلیم و تربیت» و «پدیدار شناسی و هرمونوتیک» شد. نتیجه گیری: تحلیل موضوعات مربوط به مدارک حوزه فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، پیشرفت های علمی و روندهای همکاری علمی این حوزه برجسته می شود و این می تواند به سیاست گذاران و محققان کمک کند تا علاوه بر درک وضعیت فعلی تحقیقات فلسفی نسبت به پیش بینی و شناخت آینده نیز گام هایی بردارند.The Study of Scientific Productions In Philosophy In Humanities And Social Sciences Field Based On The Articles Indexed In The Scopus Database
Objective: This research was done with the aim of achieving a comprehensive understanding of the process and thematic structure of articles in the field of philosophy in Humanities and social sciences.
Methods: The current research is descriptive with a Scientometric approach that analyzes the content of texts using the co-occurrence of words and social network analysis. The statistical population includes articles in the field of philosophy under the subject of Humanities and social sciences have been published in Scopus until 31/12/2022. R bibliometrix package was used for data analysis and scientific map drawing.
Results: Studies in the field of philosophy are divided into four clusters "Science and religion", " Pragmatism and naturalism ", " Philosophy and theory of education " and " Phenomenology and Hermeneutics " in Humanities and social sciences.
Conclusion: The analysis of issues related to the degrees of philosophy of humanities and social sciences, scientific advances and scientific cooperation trends in this field are highlighted and this can will help the policy makers and researchers to take steps in addition to understanding the current state of philosophical research towards predicting and knowing the future.