تأثیرتوانمندسازی ساختاری و تبادل رهبر عضو بر بازخوردپذیری کارکنان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: ﺑﺎزﺧﻮرد یکی از اﺟﺰای اﺻﻠی ﺳیﺴﺘﻢ ﻣﺪیﺮیﺖ ﻋﻤﻠکﺮد اﺳﺖ کﻪ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠکﺮد ﻣﻨﺘﻬی ﻣیﺷﻮد؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر توانمندسازی ساختاری و تبادل رهبر عضو بر بازخوردپذیری با نقش میانجی حمایت های سازمانی ادراک شده انجام شده است. روش: پژوهش کاربردی حاضر ماهیتی توصیفی دارد که داده های آن با رویکرد کمی جمع آوری شده است و از نظر روش اجرا ازنوع پیمایشی همبستگی است. در این پژوهش، از روش نمونه گیری خوشه ای طبقه ای استفاده شد و حجم نمونه 367 نفر با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های توانمندسازی ساختاری کانتر (1998)، تبادل رهبر عضو لیدن و ماسلین (۱۹۹۸)، بازخورد عملکرد وین و همکاران (2001) و حمایت سازمانی آیزنبرگر و همکاران (1986) استفاده شد. برای تعیین روایی پرسش نامه، از روش های روایی همگرا (میانگین واریانس استخراج شده) و روایی واگرا (روایی تشخیصی در سطح سازه) استفاده شد و برای بررسی پایایی، از بارهای عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. ضرایب آلفای کرونباخ برای متغیرهای توانمندسازی ساختاری 83/0، تبادل رهبر عضو 78/0، بازخوردپذیری 75/0 و حمایت سازمانی ادراک شده 89/0 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل مقدماتی داده ها از نرم افزار اس. پی. اس. اس. و برای الگویابی به روش پی. ال. اس. از نرم افزار اسمارت پی.ال. اس. استفاده شد. یافته ها: باتوجه به ضریب مسیر 16/0 و همچنین، آماره t به مقدار 536/3 در سطح اطمینان ۹۹ درصد، نقش میانجی حمایت های سازمانی ادراک شده در تأثیر توانمندسازی ساختاری بر بازخوردپذیری کارکنان، دارای تأثیر مثبت و معنادار است. باتوجه به ضریب مسیر 13/0 و همچنین، آماره t به مقدار 737/2 در سطح اطمینان ۹۹ درصد، نقش میانجی حمایت های سازمانی ادراک شده در تأثیر تبادل رهبر عضو بر بازخوردپذیری کارکنان، دارای تأثیر مثبت و معنادار است؛ بنابراین، فرضیه های کلی پژوهش معنادار بوده و تأیید می شود.نتایج: نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که چنان که ارتباط بین مدیران و کارکنان، یک ارتباط دوسویه بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشد و همچنین، مدیران امکان دسترسی به منابع و اطلاعات را برای کارکنان فراهم کرده و دراین خصوص، حمایت ها و پشتیبانی های لازم را به عمل آورند، کارکنان هم حمایت های سازمانی را در سطح بالایی درک خواهندکرد و این امر باعث می شود تا کارکنان از تمایل بیشتری برای پذیرفتن بازخورد عملکرد خود برخوردارشده و این امر منجر به بهبود عملکرد کارکنان سازمان خواهدشد.The effect of structural empowerment and leader-member exchange on employees' feedback
Background and purpose: feedback is one of the main components of the performance management system, which leads to the improvement of performance; The present study was conducted with the aim of investigating the effect of structural empowerment and leader-member exchange on feedback with the mediating role of perceived organizational support.Method: The current applied research has a descriptive nature, the data of which is collected with a quantitative approach, and in terms of the implementation method, it is a survey-correlation type. In this research, stratified cluster sampling method was used and the sample size of 367 people was determined using Cochran's formula. Kanter's (1998) structural empowerment questionnaires, Leiden and Maslin's (1998) leader-member exchange, Wayne et al.'s (2001) performance feedback, and Eisenberger et al.'s (1986) organizational support questionnaires were used to collect data. To determine the validity of the questionnaire, from the methods of convergent validity (mean variance extracted) and divergent validity (diagnostic validity at the level of the structure) and to check the reliability, from factor loadings, Cronbach's alpha coefficient for structural empowerment is 0.83, leader-member exchange is 78. 0.0, feedback responsiveness 0.75 and perceived organizational support 0.89 and composite reliability was used. For preliminary analysis of data from S. P. S. S. And to find a pattern by the method of P. L. S. From the Smart PL software. S. was used.Findings: According to the path coefficient of 0.16 as well as the t-statistic of 3.536 at the confidence level of 99%, the mediating role of perceived organizational support in the effect of structural empowerment on employee feedback has a positive and significant effect. According to the path coefficient of 0.13 as well as the t-statistic of 2.737 at the confidence level of 99%, the mediating role of perceived organizational support in the effect of leader-member exchange on employee feedback has a positive and significant effect; Therefore, the general hypotheses of the research are significant and are confirmed.Results: The results of the research show that if the communication between managers and employees is a two-way communication and is of high quality, and also, managers provide access to resources and information for employees and In this regard, provide the necessary support, the employees will understand the organizational support at a high level, and this will make the employees more willing to accept their performance feedback, and this will lead to the improvement of the performance of the organization's employees.