آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۹۳

چکیده

طی سال های اخیر وسایل ارتباط جمعی منجر به تحولات بسیاری در جوامع شده اند و سینما به عنوان یک ابزار رسانه ایِ دارایِ عنصر روایت، سهم قابل توجهی در ایجاد این تحولات داشته است که از جمله آن ها، می توان به مقوله ی قهرمان سازی و قهرمان پروری توسط سینماگران در جوامع گوناگون محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی اشاره کرد. در پژوهش حاضر، تلاش شده مسیر قهرمان سازی در سینما با بهره مندی از نظریه قهرمان ووگلر ودیدگاه های بازنمایی استورات هال و سایر اندیشمندان معرفی شده و سپس با بررسی آثار سینمایی حاتمی کیا، قهرمان و قهرمان سازی، در سینمای دفاع مقدس بازنمایی شود. برای دستیابی به این هدف، پس از تعیین جامعه آماری و نمونه معرف، با استفاده از روش تحلیل محتوا (دستورالعمل کدگذاری) و تعیین مقولات و زیرمقولات، اطلاعات مورد نیاز ثبت و در نهایت توصیف و تحلیل اطلاعات جمع آوری صورت گرفته است. نتایج پژوهش حاضر، حاکی از آن است که حاتمی کیا در آثارش، عمده مولفه های قهرمان سازی را لحاظ کرده است، اگر چه از برخی مراحل کلیدی نظیر «رد دعوت» اجتناب کرده است و در برخی مراحل نظیر «ملاقات با استاد» - که منجر به حضور کهن الگوی استاد در مسیر حرکت قهرمان می شود - و «آزمون ها، متحدان و دشمنان» پرداخت ضعیف تری داشته است. حذف و پرداخت حداقلی در این مراحل منجر به کاهش قدرت و اثرگذاری درشخصیت هایی شده است که استعداد خلق قهرمان زمینی و دست یافتنی را برای جامعه داشته اند.

Representation and presentation of the "Hero" model in the Holy Defense Cinema "Ebrahim Hatamikia Cinema"

During the recent years, the means of mass communication have led to many changes in the societies, and cinema, as a media tool with a narrative element, has made a significant contribution to creating these changes, among them, we can mention the category of hero-making and heroism by cinematographers in various local communities. , national, regional and international. In the present research, it has been tried to introduce the path of hero-making in cinema by benefiting from Vogler's hero theory and the views of representation of Stewart Hall and other thinkers, and then by examining Hatamikia's cinematic works, the hero and hero-making are represented in the holy defense cinema. To achieve this goal, after determining the statistical society and the representative sample, using the content analysis method (coding instructions) and determining the categories and subcategories, the required information has been recorded and finally, the description and analysis of the collected information has been done. The results of the present research indicate that Hatamikia has included the main elements of hero-building in his works, although he has avoided some key stages such as "refusal of the invitation" and in some stages such as "meeting with the teacher" - which leads to the presence The master archetype becomes the hero on the move - and "Trials, Allies and Enemies" has had a poorer payoff. The removal and minimum payment in these stages has led to the reduction of power and influence in the personalities who had the talent of creating earthly and attainable heroes for the society.

تبلیغات