آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۳

چکیده

پژوهش حاضر درصدد است الگوی ارتقای سطح پذیرش خدمات الکترونیک را طراحی کند.  فلسفه پژوهش حاضر تفسیری است. روش پژوهش آمیخته (کیفی و کمی است). پژوهش از حیث هدف کاربردی؛ و از نظر ماهیت و روش، تحقیقی- اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی، خبرگان فعال در حوزه اجرایی و دانشگاهی  مرتبط با دولت الکترونیک بودند که با روش نمونه گیری هدفمند (گلوله برفی)،  ۱۷ نفر از ایشان به عنوان نمونه انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی پژوهش، کارکنان فعال در بخش فناوری اطلاعات دستگاه های اجرایی به عنوان ارائه کنندگان خدمات الکترونیک و شهروندان شهر زاهدان به عنوان خدمت گیرندگان  بودند که اعضای نمونه به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. استراتژی پژوهش در مرحله کیفی، تحلیل مضمون و در مرحله کمی، دیمتل فازی بود. ابزار جمع آوری داده های پژوهش، مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه است و داده های به دست آمده از این ابزارها با کمک نرم افزارهای SPSS،NVivo12  تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل مضمون، عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات الکترونیک را در  ۴ مقوله، ۱۶ بعد، ۳۳ مؤلفه  و ۱۴۶ شاخص شناسایی کرد. همچنین نتایج نشان داد که ظرفیت سازهای علّی سطح پذیرش دارای بیشترین مقدار تفریق سطر و ستون ماتریس روابط کل فازی (R-C) است که نشان دهنده اثرگذاری مقوله مذکور است و پیامدها دارای کمترین مقدار تفریق سطر و ستون ماتریس روابط کل فازی ( R-C ) است که نشان دهنده اثرپذیری بالای این مقوله است.

Designing a Model for Enhancing the Acceptance Level of Electronic Services in Sistan and Baluchistan Province

This study aims to design a model for enhancing the acceptance level of electronic services. The research philosophy is interpretive, and a mixed-method approach (qualitative and quantitative) was applied. The research is practical in purpose and exploratory in nature and method. The qualitative phase's statistical population comprised experts in executive and academic sectors related to electronic government, with a sample of 17 participants selected through purposive (snowball) sampling. The quantitative phase's statistical population included active employees in the information technology departments of executive agencies as electronic service providers, along with citizens of Zahedan as service recipients; the sample was selected using stratified sampling. The research strategy involved thematic analysis in the qualitative phase and fuzzy DEMATEL in the quantitative phase. Data collection tools included library studies, semi-structured interviews, and questionnaires, analyzed using SPSS and NVivo12 software. The content analysis results identified factors affecting the acceptance of electronic services in four categories, 16 dimensions, 33 components, and 146 indicators. The findings also indicated that causal enablers of acceptance level had the highest row and column differentiation values in the fuzzy total relations matrix (R-C), highlighting their impact, whereas consequences had the lowest values, indicating their higher level of dependency.

تبلیغات