آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۹۶

چکیده

در دنیای رقابتی و متغیر امروز، آشفتگی بازار به یک واقعیت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است پژوهش حاضر بررسی تاثیر چابکی بازار یابی بر بهره وری و نوآوری در شرایط آشفتگی بازار می پردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است، و از نظر روش پیمایشی و به لحاظ ماهیت نیز پژوهشی توصیفی می باشد. بعد از تنظیم اهداف و سؤالات پژوهش، پرسشنامه ای مرکب از 20 سؤال تهیه و تنظیم شد و میان جامعه آماری توزیع گردد. برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید و پایائی پرسشنامه بسیار مطلوب ارزیابی گردیده است. جامعه تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران فعال در صنعت خودرو و ساخت قطعات به تعداد 35 شرکت بودند. براساس آمار مأخوذه تعداد 9000 نفر در این شرکت ها در بخش های اداری و بازرگانی مشغول به کار هستند که براساس جدول مورگان-کرجسی تعداد 370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود.. همچنین تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و SMART PLS صورت گرفته است. نتیجه آزمون فرضیه ها نشان داد؛ چابکی بازار یابی تاثیر مثبت بر بهره وری سازمان دارد.چابکی بازار یابی تاثیر مثبت بر نوآوری سازمان دارد.چابکی بازاریابی به طور غیر مستقیم از طریق افزایش بهره وری، بر نوآوری تاثیر می گذارد.در شرایط آشفتگی بازار ، تاثیر چابکی بازاریابی بر بهره وری و نوآوری بیشتر از شرایط پایدار است.

The effect of marketing agility on productivity and innovation in market turbulence

In today' competitive and changing world, market turmoil has become an inevitable reality, the current research examines the impact of marketing agility on productivity and innovation in market turmoil conditions. The current research is applied research in terms of its purpose, and it is a descriptive research in terms of survey method and in terms of its nature. After setting the goals and research questions, a questionnaire composed of 20 questions was prepared and distributed among the statistical population. Cronbach's alpha coefficient was used to calculate the reliability and the reliability of the questionnaire was evaluated as very good. The current research community was 35 companies listed in the Tehran Stock Exchange active in the automotive industry and parts manufacturing. According to the collected statistics, 9000 people are working in the administrative and commercial departments of these companies, and 370 people were selected as a sample based on the Morgan-Karjesi table. The random sampling method was simple. Also, the analysis of the obtained data was done using SPSS and SMART PLS statistical software. The results of the hypothesis test showed; Marketing agility has a positive effect on the organization's productivity. Marketing agility has a positive effect on the organization's innovation. Marketing agility indirectly affects innovation through increasing productivity. In the conditions of market turmoil, the impact of marketing agility on productivity And innovation is more than sustainable conditions

تبلیغات