امکان سنجی اجرای برنامه درسی توسعه حرفه ای موثر معلمان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف امکان سنجی اجرای برنامه درسی توسعه حرفه ای موثر معلمان در نظام آموزشی ایران صورت گرفته است. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر نوع کاربردی و به لحاظ روش پژوهش کیفی (نظریه داده بنیاد کلاسیک یا گلیزری) بود و در سال 1400 انجام شد. جامعه آماری شامل صاحبنظران و مربیان در زمینه توسعه حرفه ای معلمان و شیوه انتخاب آن ها هدفمند و از نوع گلوله برفی بود. برای انتخاب شرکت کنندگان در تحقیق دو ملاک تخصص علمی و تجربه عملی در حیطه آموزش معلمان تعیین شد. گرداوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند و بازپاسخ صورت گرفت و پس از انجام 21 مصاحبه، مقوله ها تکراری و اشباع نظری حاصل گردید. داده های پژوهش نیز از طریق فرایند رمزگذاری مبتنی بر طرح گلیزری نظریه داده بنیاد تحلیل و مقوله سازی شد. برای تأمین روایی و پایایی نیز از رویکرد لینکلن و گوبا شامل: قابل قبول بودن، انتقال پذیری، اطمینان پذیری و تأییدپذیری استفاده شد. یافته ها: نتایج در قالب الگوی مفهومی بدین صورت شکل گرفت: ضرورتها (تحقق اهداف نظام آموزشی، به روزرسانی قابلیت های معلم، پیچیده و منعطف بودن نقش معلم، اصلاح گری، بالندگی معلمان و بهبود یادگیری دانش آموزان)، عوامل موثر (شخصی و محیطی)، موانع (اهمیت و اولویت، کمیت و کیفیت و زمان) و نتایج (معلمان، برنامه ها و دانش آموزان). بحث و نتیجه گیری: در صورتی که برنامه درسی توسعه حرفه ای معلمان به شکل موثری طراحی و اجرا شود موجب به روزرسانی قابلیت های معلمان و بالندگی فردی و جمعی آنان خواهد شد که این امر بهبود یادگیری دانش آموزان و در نهایت تحقق اهداف نظام آموزشی را در پی خواهد داشت.Feasibility study of implementing effective teacher professional development curriculum
Introduction: The aim of this study was to evaluate the feasibility of implementing a curriculum for the development of effective teacher careers in the Iranian educational system.
research methodology: This research is applied in terms of type and qualitative research method (grounded theory) and it was done in 2021. The statistical population includes experts and practitioners in the field of professional development of teachers, whose method of selection was targeted by the type of snowball. To select the participants in the research, two criteria of scientific expertise and practical experience in the field of teacher education were determined. Data collection was done through semi-structured interviews. After 21 interviews, the categories were repetitive and theoretically saturated. The research data was analyzed and categorized through an encryption process based on the Glaser design of data theory. Lincoln and Guba approaches were used, including: acceptability, transferability, reliability and verifiability.
Findings: The results were formed in the form of a conceptual model as follows: Needs (realization of educational system, updating of teacher capabilities, complex and flexible role of teacher, reform, teacher growth and student improvement), Effective factors (personal and environmental), barriers (importance and priority, quantity, quality and time) and outcomes (teachers, programs and students).
Conclusion: If the professional development curriculum for teachers is designed and implemented effectively, it will update the capabilities of teachers and their individual and collective growth, which will lead to the improvement of students' learning and ultimately the realization of the goals of the educational system.