از نگرشِ کارراهه متغیر تا ادراکِ استخدام پذیری: مطالعه نقش میانجی بازآفرینی شغل و نقش تعدیل گر هویت یابی حرفه ای (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در بازار کار رقابتی امروز مفاهیمی مانند نگرش کارراهه متغیر و ادراک استخدام پذیری، جایگزین نگرش های سنتی کارکنان به مدیریت کارراهه شغلی شده اند. هدف پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر نگرش کارراهه متغیر بر ادراک استخدام پذیری درونی و بیرونی ازطریق نقش میانجی بازآفرینی شغل است. همچنین در این مطالعه نقش تعدیل گر هویت یابی حرفه ای بر رابطه میان نگرش کارراهه متغیر و بازآفرینی شغل مورد آزمون قرار گرفت. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از دیدگاه شیوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان یکی از شرکت های حوزه فناوری های نوین مخابرات و ارتباطات بودند. 350 پرسشنامه به صورت تصادفی در شرکت توزیع شد و داده های گردآوری شده توسط پرسشنامه استاندارد با روش مدل سازی معادلات ساختاری و با رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی ال اس 3 تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد نگرش کارراهه متغیر بر ادراک استخدام پذیری درونی اثرگذار است، اما رابطه مستقیم میان نگرش کارراهه متغیر و ادراک استخدام پذیری بیرونی تأیید نشد. همچنین نتایج نشان داد نگرش کارراهه متغیر با میانجی گری بازآفرینی شغل هم بر ادراک استخدام پذیری درونی و هم بر ادراک استخدام پذیری بیرونی تأثیر دارد. هویت یابی حرفه ای نیز رابطه نگرش کارراهه متغیر و بازآفرینی شغل را تعدیل کرد. نتایج این مطالعه به پژوهشگران و مجریان سازمانی کمک می کند تا فهم دقیق تری از ادراک ها و رفتارهایی به دست آورند که بر مدیریت کارراهه شغلی کارکنان اثرگذارند. این مفاهیم شیوه های سنتیِ به کارگیری و نگهداشت کارکنان را عمیقاً تحت تأثیر قرار می هند.From Protean Career Attitude to Perceived Employability: A Study on the Mediating Role of Job Crafting and the Moderating Role of Occupational Identification
In today's competitive job market, concepts such as protean career attitude and perceived employability have replaced traditional employee attitudes towards career management. The present study aims to investigate the impact of protean career attitude on internal and external perceived employability through the mediating role of job crafting. Additionally, this study examines the moderating role of occupational identification on the relationship between protean career attitude and job crafting.This research is applied in terms of its objective and employs a descriptive-survey methodology for data collection. The statistical population consisted of employees from a company in the field of new telecommunications and communication technologies. A total of 350 questionnaires were randomly distributed within the company, and the collected data were analyzed using standard questionnaires through structural equation modeling (SEM) with the partial least squares (PLS) approach and SmartPLS 3 software.The research findings indicated that protean career attitude significantly affects internal perceived employability; however, the direct relationship between protean career attitude and perceived external employability was not confirmed. Protean career attitude, through the mediating variable of job crafting, influenced both internal and external perceived employability. Occupational identification also moderated the relationship between protean career attitude and job crafting. The results of this study assist researchers and organizational practitioners in gaining a deeper understanding of the perceptions and behaviors that influence employee career path management. These concepts profoundly impact traditional methods of employee recruitment and retention.