اثر رهبری کوانتومی بر کیفیت رابطه با ارباب رجوع با نقش میانجی نگرش شغلی پروتئین و رفتار شهروندی سازمانی (سندرم سرباز خوب) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش پیش رو با هدف تعیین میزان اثرات رهبری کوانتومی بر کیفیت رابطه با ارباب رجوع با نقش میانجی نگرش شغلی پروتئین و رفتار شهروندی سازمانی (سندرم سرباز خوب) انجام شد. از نظر فلسفی، اثبات گرایانه با رویکرد قیاسی، دارای استراتژی توصیفی، از نوع کمّی در بازه زمانی مقطعی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان و مشتریان (مددجویان) کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کردستان می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 217 نفر از کارکنان و 423 نفر از مددجویان براساس نظر خبرگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه ی محقق ساخته با اقتباس از پرسشنامه های استاندارد، استفاده شد. پایایی مدل اندازه گیری از طریق بارهای عاملی، پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ، همچنین روایی همگرا با معیار AVE و روایی واگرا توسط شاخص HTMT بررسی و تأیید شد. نتایج تحلیل داده ها با نرم افزار پی.ال.اس نشان داد که رهبری کوانتومی به صورت مستقیم به میزان 2/21 درصد و به صورت غیرمستقیم به میزان 9/40 و 5/10 درصد به ترتیب از طریق متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی و نگرش شغلی پروتئین بر کیفیت رابطه با مشتری اثرگذار است. همچنین، نتایج آزمون تحلیل واریانس با نرم افزار اس.پی.اس.اس نشان داد که بین میانگین نظرات از لحاظ متغیرهای جنسیت، تجربه و سن تفاوت معنی دار وجود دارد. درخصوص سایر متغیرها تفاوتی مشاهده نشد. جنبه نوآوری پژوهش این است که مطالعات پیشین متغیرهای مذکور را به طور جدگانه و در فرهنگ های غربی بررسی کرده اند. اما پژوهش حاضر متغیرها را به طور همزمان و در فرهنگ و بستر غیر غربی (ایران) بررسی کرد.The effect of quantum leadership on the customer relationship quality with the mediating role of protean career attitude and organizational citizenship behavior (good soldier syndrome) (Study case: Imam Khomeini's(RA) Relief Committee of Kurdistan Pr
The present research was conducted with the aim of determining the effects of quantum leadership on the quality of relationship with clients with the mediating role of protean career attitude and organizational citizenship behavior (good soldier syndrome). The statistical population of the research is the employees and clients of the Imam Khomeini(RA) Relief Committee of Kurdistan province. 217 employees and 423 clients were selected as a statistical sample based on the opinion of experts. A researcher-made questionnaire was used to collect data. Reliability of the measurement model through factor loadings, combined reliability and Cronbach's alpha, as well as convergent validity with AVE criterion and divergent validity with Fornell and Larcker matrix were checked and confirmed by PLS software. The results of data analysis with PLS software showed, that directly quantum leadership 21.2 percent and indirectly 40.9 and 10.5 percent through, respectively, the variables of organizational citizenship behavior and protean career attitude has an effect on the quality of relationship with the customer. Also, the results of variance analysis with SPSS software showed that there is a significant difference between the average opinions in terms of gender, experience and age variables. No difference was observed in other variables. The innovative aspect of the research is that previous studies have examined the mentioned variables separately and in western cultures. However, the current research examined the variables simultaneously and in a non-western culture and context (Iran).