طراحی الگوی کندذهنی جمعی در شرکت های دانش بنیان با رویکرد داده بنیاد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: کندذهنی جمعی به عنوان دشمن مخرب سازمان ها عامل تکرار اشتباهات گذشته، کندی در تسهیم دانش، مخدوش کننده عملکرد اثربخش کارکنان دانشی و تولیدکننده هزینه های حاصل از آزمون و خطاست. لذا هدف این پژوهش ارائه الگوی کندذهنی جمعی شرکت های دانش بنیان است.روش شناسی: استخراج داده های کیفی در این پژوهش حاصل مصاحبه های عمیق و نیمه ساختارمند و رویکرد داده بنیاد است. نمونه گیری به شکل هدفمند و گلوله برفی از متخصّصان و خبرگان 12 شرکت دانش بنیان صنعتی انجام شد.اصالت: پژوهش اخیر با طرح موضوعی جدید و روش شناسی کیفی به خلق الگویی نوین و چارچوب نظری غنی دست یافته است و بررسی علل، شرایط زمینه ای و مداخله ای، راهبردها و پیامدها در پژوهش حاضر از نو بودن آن خبر می دهد.یافته ها: تفکّر غیرراهبردی و یکجانبه گرایی، نظام جذب ناکارآمد، فقدان بهسازی مناسب منابع انسانی، نقص نظام نخبه پروری، ضعف مدیریتی، عدم بهره وری نظام پرداخت، بی عدالتی سازمانی و رسمیّت زیاد به عنوان راهبردهای پژوهش حاضر امکان استقرار پدیده کندذهنی جمعی را مهیّا می سازند. همچنین عوامل علّی در سه دسته عوامل فردی، گروهی و سازمانی بر راهبردهای کندذهنی جمعی تأثیر مستقیم و خطّی دارند. فرهنگ سازمانی، ماهیّت فعالیت های دانشی و ویژگی های سازمان نیز از جمله مواردی هستند که زمینه را برای تحقّق راهبردهای کندذهنی جمعی فراهم می سازند و به نوعی تأثیر غیرمستقیم دارند. ویژگی های صنعت، عوامل اقتصادی، قانونی، فنّی و عملکرد نهادهای علمی مجموعه عوامل مداخله گر و میانجی هستند که تسهیل یا محدودکننده راهبردها می باشند. کندذهنی جمعی پیامدهای فردی و سازمانی چون کاهش خلّاقیت، عدم چابکی سازمانی و فرار مغزها را به دنبال دارد.Designing a Collective Stupidity Model with Grounded Theory Approach in Knowledge-Based Companies
Collective stupidity as a destructive enemy of organizations is the cause of repetition of past mistakes, slowness in sharing knowledge, distorts the effective performance of knowledge workers and produces costs resulting from trial and error. Purpose of this research is to provide a model of CD of KBCs.Qualitative data extraction is the product of in-depth interviews and database approach. Targeted sampling of specialists and experts of 12 KBCs was done.Non strategic thinking and unilateralism, inefficient recruitment system, lack of improvement of human resources, defect of elitism system, managerial weakness, lack of productivity of payment system, High formality as the strategies provide the possibility of establishment of the phenomenon of CS. Causal factors in the three categories of individual, group and organizational factors have a direct effect on the strategies of CS. Organizational culture, the nature of knowledge activities and the characteristics of the organization are also provide the ground for the realization of CS strategies and have an indirect effect. Collective stupidity leads to individual and organizational consequences such as reduced creativity, lack of organizational agility and CS.