بررسی آثار ارتباط زائران و مجاوران در آیین مذهبی پیاده روی دهه آخر صفر به مشهد مقدس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از رایج ترین شکل های گردشگری در سراسر جهان، گردشگری مذهبی است. این تحقیق با رویکردی توصیفی تحلیلی به بررسی آثار ارتباط زائران و مجاوران در آیین مذهبی پیاده روی به مشهد در بازه زمانی دهه آخر ماه صفر در سال1401 شمسی، بر دو شاخص کیفیت زندگی و سرمایه اجتماعی ساکنان می پردازد. جامعه آماری این پژوهش کلیه خبرگان در امور برنامه ریزی شهری و منطقه ای و حوزه گردشگری و خدمات زیارت در شهر مشهد است. با توجه به اینکه تجزیه و تحلیل این تحقیق به روش کیفی است، برای تعداد نمونه با روش اشباع نظری، نمونه گیری تا مرحله ای ادامه پیدا می کند که پاسخ 25 نفر از کارشناسان و خبرگان به هم نزدیک می شود. میزان ضریب توافق کندال شاخص های این تحقیق برابر با 0.864 است؛ بنابراین در هر مرحله 10 پرسش نامه محقق ساخت، توزیع و انتخاب افراد پرسش شونده بر اساس نمونه در دسترس به صورت هدفمند صورت می گیرد. با بررسی فردی و دموگرافی اعضا و با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای در نرم افزار SPSS به دو سوال عمده تحقیق، پاسخ و سپس از طریق تحلیل(سلسله مراتبی) AHP به ضریب اهمیت هر معیار پرداخته می شود. با توجه به بررسی حاصل از میانگین شاخص ها و معیارها و سطح معناداری آزمون شاخص کیفیت زندگی و سطح معناداری آزمون شاخص سرمایه اجتماعی، می توان نتیجه گرفت که این ارتباط اجتماعی، باعث افزایش کیفیت زندگی و سرمایه اجتماعی ساکنان می شود. در مقوله کیفیت زندگی به ترتیب کیفیت محیط و مسکن، سلامت و بهزیستی فردی اجتماعی و همبستگی و مشارکت، دارای اولویت بالا شناخته شده اند و اشتغال و درآمد، آموزش و فرهنگ، کیفیت زیرساخت ها و تفریح و اوقات فراغت، در اولویت های بعدی است. همچنین در اولویت بندی و ضریب اهمیت مقوله سرمایه اجتماعی، اعتماد به زائران، امنیت برای تردد در شب وآگاهی از گردشگری مذهبی دارای بالاترین ضریب اهمیت بوده اند.investigating the effects of communication between pilgrims and citizen in the walking ritual of the last decade of Safar to holy Mashhad
This research, with a descriptive-analytical approach, investigates the effects of the communication between pilgrims and neighbors in the religious ritual of walking to Mashhad in the last decade of the month of Safar in 1401 solar year, on two indicators of the quality of life and the social capital of the residents. The statistical population of this research is all experts in urban and regional planning and tourism and pilgrimage services in Mashhad. By examining the individual and demographics of the members and using a sample t-test in SPSS software, the two main research questions are answered, and then the importance coefficient of each criterion is addressed through AHP (hierarchical) analysis. According to the examination of the average indicators and criteria and the significance level of the quality of life index test and the significance level of the social capital index test, it can be concluded that this social connection increases the quality of life and social capital of the residents. In the category of quality of life, respectively (quality of environment and housing), (health and social-individual well-being) and (solidarity and participation) are recognized as having high priority, and (employment and income), (education and culture), (quality of infrastructure) ) and (entertainment and free time), are in the next priorities. Also, in the prioritization and importance coefficient of the social capital category, (trust in pilgrims), (security for traveling at night) and (awareness of religious tourism) have the highest importance coefficient.