آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۸

چکیده

فقه رضوی از کتبی است که پیوسته اعتبار و حجیت آن محل بحث و تبادل نظر میان دانشمندان اصول و حدیث شناسی بوده است. اولین بار این کتاب در قرن یازدهم توسط محقق مجلسی به صورت جدی وارد عرصه کتب حدیثی و فقهی شد و ایشان درباره محتوای آن ابراز می دارد که «بسیاری از احکامی که اصحاب ما بیان فرموده اند لکن مستند آن معلوم نیست در این کتاب ذکر شده است.» به رغم تحقیقات گسترده ای که درباره فقه رضوی شده ولی تا کنون هیچ پژوهش مستقلی در زمینه استخراج احکامی که مستند آن ها منحصر در فقه رضوی باشد صورت نگرفته است. این در حالی است که واکاوی چنین مهمی می تواند به بازشناسی نقش فقه رضوی در فقه امامیه کمک شایانی نماید. در این نوشتار، برخی احکام و آدابی که مستند آن ها منحصر در فقه رضوی است مورد پژوهش و تحقیق قرار گرفته است. تخییر بین رد و ارش در خیار عیب، اولی بودن امام راتب به امامت، لزوم استنشاق جنب جهت دفع کراهت از خوردن و آشامیدن، تفصیل پیرامون کفاره جدال در حال احرام، فاصله انداختن بین اذان و اقامه با خطوه و اشتراط متوالی بودن سه روز حیض، برخی از احکام و آدابی هستند که مستند آن ها منحصر در فقه رضوی است.

A research on the monopolies of the well-known Imami jurisprudence in Razavi jurisprudence

Razavi’s jurisprudence is a book whose validity and authenticity have been the subject of discussion and exchange of opinions among scholars of Usul and hadith studies. For the first time, this book was seriously entered into the field of hadith and jurisprudence books in the 11th century by Mohagheq Majlisi, and he says about its content that “many of the rulings that our companions have stated, but the documentation of which is not known, are mentioned in this book.” “ Despite the extensive research that has been done on Razavi jurisprudence, no independent research has been done so far in the field of extracting rulings whose documents are unique to Razavi jurisprudence. This is despite the fact that such an important study can help to recognize the role of Razavi jurisprudence in Imami jurisprudence. In this article, some rulings and customs whose documents are unique in Razavi jurisprudence have been researched.The choice between rejection and arash in the cucumber of the defect, the priority of the imam to the imamate, the need to inhale the side in order to avoid the aversion to eating and drinking, detailing the expiation of quarrels while in ihram, putting a distance between the adhan and the iqama with a step, and the requirement of three consecutive days of menstruation. , there are some rulings and customs whose documentation is unique in Razavi jurisprudence.

تبلیغات