آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۶

چکیده

تعهّد ازجمله ویژگیِ هایی است که در ادبیّات بسامدی چشمگیر دارد؛ ادبیّاتی که بازتابنده باورها، امیدها، آرزوها، دغدغه ها و فراز و نشیب های مردم روزگار است. مسئله بنیادیِ این مقاله بررسیِ جایگاه و کارکرد تعهّد در لایه واژگانیِ غزل عصر انقلاب و تحلیل این مؤلّفه تأثیرگذار و کیفیّت بازتابِ آن است. مبنای این ارزیابی واژه های نشان داری است که حامل بارِ ایدئولوژیک اند. این واژه ها، برخلافِ واژه های بی نشان که تنها معنای عادی و عام دارند  متعلّق به یک بافتِ فرهنگی اند و، علاوه بر دلالت بر مفهومی خاص، دربردارنده معانیِ ضمنی و مفاهیم ارزشی نیز هستند که نگرش نویسنده را بازتاب می دهند. بر مبنای این واژه ها، تعدادی از بن مایه های غزل عصر انقلاب، که مبتنی بر التزام در این نوعِ ادبی است، با شواهدی آورده می شود و مبانیِ عقیدتی که بر آن ها بنیاد نهاده شده است ارزیابی می گردد. در بررسیِ لایه واژگانی و واژه های نشان دار، غزل عصر انقلاب را بر پایه بن مایه های ایدئولوژیک و از منظرِ تعهّد به این انواع می توان طبقه بندی کرد: غزل های اعتراضی، نوستالژیک، حماسی، آیینی و انتظار، جنگ و شهادت، طنز، آزادی، مقاومت و اتّحاد، دعوت به مبارزه و انتقام، و وطنی.

An Analysis of Function of Obligation and Commitment by the Marked Words in the Ghazal of the Revolutionary Era

Obligation and commitment is a prominent feature of great frequency in literature; a literature that reflects the beliefs, hopes, aspirations, and concerns of people of the time. The fundamental matter of this paper is to examine the place and function of obligation and commitment in the lexical layer of ghazal of the Revolutionary Era and the analysis of this effective component and its reflects. The basis of this study is marked words that have ideological meaning. These words, against unmarked words which have usual meaning, depend to cultural texture and moreover signification to specific meaning, contain implicit meaning that reflects author’s opinion. On the base of these words some of the motives of ghazals of the Revolutionary Era, which are based on commitment in this literary genre, are presented with evidences and the ideological foundations on which they are based are evaluated. In examining the lexical layer and marked words, the ghazals of the Revolutionary Era can be classified into these types based on ideological foundations and from the point of view of commitment: critical ghazals, nostalgic, epic, ritual and expectation, war and martyrdom, humor, freedom, resistance and unity, call to fight and revenge, and patriotism. 

تبلیغات