آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

در پژوهش حاضر به بررسی کج فهمی های رایج دانش آموزانِ دوره متوسطه دوم در مسائل شیمیایی و مفاهیم مربوط به فصل اول کتاب شیمی دهم می پردازیم. در این پژوهش تعداد 53 نفر از دانش آموزان پایه های دهم (27 نفر) و یازدهم (26 نفر) دبیرستان هیئت امنایی آزادگان واقع در منطقه 17 شهر تهران مشارکت داشتند. برای انجام این پژوهش از روش توصیفی - تحلیلی و تحقیق میدانی استفاده شده است. به منظور جمع آوری اطلاعات، از یک پرسش نامه شامل پنج تست چهار گزینه ای استفاده شده است؛ در هر یک از تست ها، چهار استدلال پیشنهادی نیز ارائه شده است که دانش آموز می تواند به دلخواه یکی از این استدلال ها را انتخاب نماید. بررسی نتایج حاصل از پرسش نامه ها به روش طبقه بندیِ چالیک و ایاز انجام شده است. بنابر پژوهش انجام شده، دانش آموزان در مفاهیم تشخیص زیرلایه مناسب برای قرار دادن الکترون در آن طبق اصل آفبا، نوشتن آرایش الکترونی برخی از عناصر واسطه، تشخیص دسته عناصر، مفهوم جرم اتمی و عدد جرمی، وابستگی خواص شیمیایی و فیزیکی به ذرات زیر اتمی، تفاوت و ماهیت پیوند های کوالانسی و یونی دچار کج فهمی های بسیاری هستند.

Investigating the common misunderstandings of the second secondary students in chemical problems and concepts related to the first chapter of the 10th chemistry book

In the current research, we investigate the common misunderstandings of secondary school students in chemical problems and concepts related to the first chapter of the 10th chemistry book. In this research, 53 students of the 10th (27 people) and 11th (26 people) grades of Azadegan Board of Trustees High School, located in the 17th district of Tehran, participated. Descriptive-analytical method and field research have been used to conduct this research. In order to collect information, a questionnaire including five tests with four options has been used; In each of the tests, four suggested arguments are presented, and the student can choose one of these arguments at will. The results of the questionnaires have been analyzed by Çhalik and Ayaz classification method. According to the research done, the students in the concepts of recognizing the suitable substrate for placing electrons in it according to the AFBA principle, writing the electron arrangement of some intermediary elements, recognizing the groups of elements, the concept of atomic mass and mass number, the dependence of chemical and physical properties on subatomic particles. , the difference and nature of covalent and ionic bonds have many misunderstandings.

تبلیغات