آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۴

چکیده

هدف: برنامه ریزی راهبردی به عنوان یکی از مهم ترین نقش های مدیریتی، اهمیت روزافزونی را در سیستم های آموزشی به خود اختصاص داده است. به طوری که یکی از ابزارهای اصلی و عمده در اختیار مدیران برای راهبری سازمان، برنامه راهبردی محسوب می شود. هدف پژوهش حاضر، شناسایی موانع عدم تحقق برنامه راهبردی دانشگاه و ارائه راهکارهای مناسب می باشد.روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد به صورت کیفی می باشد. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر کارکنان و مدیران بخش برنامه ریزی راهبردی دانشگاه تربیت مدرس بودند که نمونه پژوهش به صورت هدفمند و با استفاده از سطح اشباع نظری تعداد 10 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. سؤالات این مصاحبه بر اساس مرور ادبیات تحقیق تهیه شد و به منظور مناسب بودن و کفایت توسط چند نفر از استادان و صاحب نظران مورد بررسی قرار گرفت. جهت اعتباریابی نتایج، از دلفی فازی بهره گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری دومرحله ای استفاده شد.یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که مقوله های» شرایط مالی نامساعد»، «ضعف منابع انسانی»، «ضعف فناوری و اطلاعات» و «ضعف مدیریتی» به عنوان موانعی که تحقق برنامه راهبردی دانشگاه تربیت مدرس را با مشکل مواجه کرده اند شناسایی شدند و مقوله های «یادگیری سازمانی»، «مدیریت مالی توانمند»، «مدیریت فرآیندها»، «عملگرایی برنامه» و «توسعه فرهنگ سازمانی» به منزله راهکارها شناسایی شدند.نتیجه گیری و پیشنهادات: با توجه به اهمیت برنامه ریزی راهبردی در حوزه آموزش عالی، مسؤولین دانشگاه تربیت مدرس برای روبه رو شدن و مواجهه با چالش ها و موانع پیش رو، لازم است در ساختار و محتوای برنامه راهبردی خود تفکر مجدد کنند و پیچیدگی آن را دریابند. همچنین با توجه به موانع و راهکارهای حاصل شده از نتایج این تحقیق، این دانشگاه نیازمند بازتعریف و سازمان دهی جدیدی در نقش و مأموریت های خود در حوزه برنامه ریزی راهبردی می باشد.نوآوری و اصالت: شناسایی موانع بازدارنده که منجر به عدم تحقق برنامه راهبردی دانشگاه می شوند و ارائه راهکارهای اثربخش و عوامل تسهیل کننده برای تحقق برنامه راهبردی مطلوب تر برای اولین بار در دانشگاه.

Identifying the obstacles of not realizing the strategic plan of the university and providing appropriate solutions (Case study of Tarbiat Modares University)

Aim: The current research aims to identify the obstacles to the university's strategic plan and provide appropriate solutions.Methodology: This study is practical in terms of purpose and qualitative in terms of approach. The participants were the employees and managers of the strategic planning department of Tarbiat Modares University, from whom 10 people were selected in a targeted manner and using the theoretical saturation level. The data collection tool in this research was a semi-structured interview. The questions for this interview, which were prepared based on a review of the research literature, were reviewed by several professors and experts to confirm their validity and reliability. Fuzzy Delphi was used to validate the results, and a two-step coding method was used to analyze the data.Results: The results of the analysis of the findings showed that the categories of "unfavorable financial conditions", "weakness of human resources", "weakness of technology and information", and "weakness of management" were identified as obstacles that hinder the realization of the strategic plan of Tarbiat Modares University The categories of "organizational learning", "capable financial management", "process management", "program pragmatism", and "development of organizational culture" were also identified as solutions.Conclusions and Suggestions: Considering the importance of strategic planning in higher education, the officials of Tarbiat Modares University need to rethink the structure and content of their strategic plan and understand its complexity to face the upcoming challenges and obstacles. Also, based on the obstacles and solutions obtained from the present research, this university needs a new definition and organization in its role and missions in the field of strategic planning.Innovation and Originality: Identifying the obstacles that lead to the non-fulfillment of the university’s strategic plan and providing effective solutions and facilitating factors for the realization of better strategic planning for the first time are among the innovations of the present study.

تبلیغات