بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سنجش ارزش های اخلاقی در دانشجویان: رویکرد اخلاق سه وجهی به روان شناسی اخلاق (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ارزش های اخلاقی موضوعی مورد علاقه برای پژوهشگران و عامه مردم است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه سنجش ارزش های اخلاقی (EVA) بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 1401- 1400 در دانشگاه تهران بودند که 422 نفر از آن ها در پژوهش شرکت کردند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. شرکت کنندگان به پرسشنامه های سنجش ارزش های اخلاقی (پادیلا-واکر و جنسن، 2016)، ادراک شایستگی (هارتر، 1989)، تعهد مذهبی (ورتینگتون و همکاران، 2003) و کیفیت روابط بین فردی (پیرس و همکاران، 1991) که به صورت آنلاین در اختیار آنها قرار گرفت، پاسخ دادند. تحلیل ها در چند گام شامل تحلیل آیتم، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی، محاسبه پایایی و روایی همگرا انجام شد. نتایج تحلیل آیتم نشان داد تمام آیتم ها از کفایت لازم برخوردار هستند. تحلیل عاملی اکتشافی منجر به استخراج سه عامل شد که به ترتیب بر اساس اندازه ارزش ویژه، عامل های اخلاق مبتنی بر الوهیت، اخلاق مبتنی بر جمع و اخلاق مبتنی بر خودمختاری بودند. تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نیز ساختار سه عاملی به همراه یک عامل کلی ارزش های اخلاقی را تایید کرد. روایی همگرا، پایایی کل و پایایی عامل ها مناسب بود؛ بنابراین پرسشنامه سنجش ارزش های اخلاقی در جامعه دانشجویان ایرانی دارای پایایی و روایی مناسب است و می توان از آن به عنوان یک ابزار معتبر برای سنجش ارزش های اخلاقی در دانشجویان استفاده کرد.Investigating the Psychometric Properties of the Ethical Values Assessment questionnaire in university students: three ethics approach to moral psychology
Ethical values are a subject of academic and public interest. The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the Ethical Values Assessment (EVA). The study population was all students studying at the University of Tehran in 1400-1401, of whom 422 participated in the study. The sample size was determined using Cochran's formula. Participants responded to the Ethical Values Scale (Padilla-Walker & Jensen, 2016), Self Perception Profile for Children (Harter, 1989), Religious Commitment Inventory (Worthington et al., 2003), and the quality of relationships inventory (Pierce et al., 1991), which were provided to them online. The analyzes were performed with SPSS22 and Amos22 and in several steps including item analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, reliability and convergent validity. Results: The results of item analysis showed that all items are sufficient. Exploratory factor analysis led to the extraction of three factors, which were (Based on eigenvalue): ethics of divinity, Community and autonomy. The second-order confirmatory factor analysis also confirmed the three-factor structure along with a general factor of ethical values. The convergent validity of this questionnaire and the total reliability and the reliability of the factors also were appropriate. The questionnaire for measuring ethical values in the Iranian student community has good reliability and validity; Therefore, it can be used as a valid tool to measure ethical values in students.